Gå til sidens hovedinnhold

Pumper inn dollar for å få fart på nettreklamen

AOL, Yahoo!, Disney, New York Times og Wall Street Journal er blant medie-merkevarene som betaler medlemsavgifter i millionklassen for å stimulere Internett-reklame.

Adweek melder denne uken at 11 kjente medieselskap har puttet til sammen 44 millioner kroner (5,8 millioner amerikanske dollar) i medlemsavgifter til Interactive Advertising Bureau (IAB) i New York City.

Midlene er forhåndsinnbetalinger av medlemskapet og øremerket IAB-tiltak som skal få fart på veksten i den amerikanske Internett-industrien.

Organisasjonen, som kan sammenliknes med INMA i Norge, skal også benytte midlene til å rekruttere medlemmer, men først og fremst til å lære opp medieformidlere, markedsførere og annonsører i nettreklamens fremste fortrinn, samt forenkle prosessene rundt skaping, kjøp og planlegging av Internett-kampanjer.

De 11 medie-/nett-selskapene som bidrar med dollar er:

1. 24/7 Real Media

2. America Online (AOL)

3. CNET Networks

4. Google

5. LookSmart

6. MSN

7. New York Times Digital

8. Overture Services (kjøper av norske Fast)

9. Wall Street Journal Online

10. The Walt Disney Internet Group,

11. Yahoo!

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget