RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Q-Free får franske brikkeordre

Sist oppdatert:
Teknologiselskapet Q-Free har nå fått på plass nye ordre som krefter deres posisjon i det franske markedet for bomstasjonsystemer.
Det er to av Q-Frees franske kunder som i dag har kommet med bestillinger. Denne en avtalen er en rammekontrakt med selskapet Axxès SA på levering av brikker. Videre en ren bestilling av brikker fra konsesjonsselskapet APRR.

Axxès-kontrakten har en verdi i første omgang på omkring 11 millioner kroner.

- Det faktum at Axxès eies av flere av de største tollveioperatørene i Frankrike anses som en bekreftelse på Q-Frees sterke posisjon i landet, skriver Q-Free i en melding.

- Axxès eies av svært sterke franske og italienske konsesjonærer og det er vår forståelse at selskapet har ambisiøse vekstplaner i Europa. Det er derfor meget tilfredsstillende for Q-Free å ha blitt valgt som Axxès sin brikkeleverandør tidlig i selskapets vekst, sier konsernsjef Geir Ove Kjesbu i Q-Free i en kommentar.

APRR-kontrakten er på i underkant av 2 millioenr kroner og er siste levering i en tidligere rammekontrakt.

Det er så langt distribuert nærmere 2 millioner brikker i det franske markedet, og omkring 15 prosent av all veitoll betales i dag elektronisk. Hittil har det bare vært mulig for små kjøretøy å betale med brikke, men det foreligger nå planer for å utvide systemet til å omfatte lastebiler, melder Q-Free.

Til sammen regner Q-Free med at det vil komme ut brikkeanbud med en total verdi i området 30-50 millioner kroner i 2006.

- Vi ser igjen at Q-Frees evne til å levere ekstremt pålitelige produkter i høye volum gjør at vi vinner kontrakter, sier Kjesbu.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere