RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Radiomarkedet faller

Sist oppdatert:
Siden august har radiomarkedet gått fra en vekst på 2,7 prosent til et fall på tre prosent. –Mye tyder på at annonsørene er avventende, sier Harald Eide-Fredriksen i MIO.

Mellom januar og august kunne de kommersielle radiokanalene notere seg en vekst på drøye tre millioner kroner, eller 2,7 prosent, sammenlignet med samme periode året før, men etter det har det kommersielle radiomarkedet stupt.

Måneden etter hadde veksten på det nærmeste stoppet opp. Mellom januar og september kunne de kommersielle radioene registrere en vekst på kun 0,1 prosent, sammenlignet med fjoråret, mens i oktober har det gått motsatt vei.

Fall på tre prosent

Mellom januar og oktober i år har radiomarkedet falt med tre prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det ble omsatt radioreklame gjennom mediebyråene til 180 millioner kroner, sek millioner kroner mindre enn samme periode året før.

- Radio har falt totalt seks millioner kroner siden i fjor. Det er mye for en mediekanal med så få aktører, sier styreleder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon og administrerende direktør i Mediaedge:CIA, Harald Eide-Fredriksen til Propaganda.

Ser en på salgstallene for P4 Radio Hele Norge så langt i år, viser de en nedgang på 5,5 millioner kroner mellom januar og september. I tredje kvartal isolert sett har derimot kanalen opplevd en økning på 600.000 kroner.

- Jeg kan ikke gi noe entydig svar på hvorfor det har stoppet opp så drastisk, men mye tyder på at annonsørene avventer og ser hvordan radiomarkedet utvikler seg. De er tilbakeholdne med kampanjer og sitter på gjerdet og venter, sier Eide-Fredriksen, som legger til at man skal være forsiktige med å overfortolke resultatene fra en måned, isolert sett.

- Men når vi ser akkumulert er det åpenbart at blant annet TV har gått tilbake siden begynnelsen av året. Det er vært mye debatt og oppmerksomhet om de ulike mediekanalene, og det kan nok være noe av årsaken.

Blir vekst

Eide-Fredriksen er helt sikker på at radiomarkedet kommer til å oppleve en rekordvekst til neste år, med en ny, riksdekkende aktør på banen.

- CPT (cost per thousand) går nok ned. Det ligger i sakens natur at dette vil få konsekvenser for markedet.

Han får støtte fra administrerende direktør i Clear Channel, Toivo Møller Pettersen, som la frem selskapets Medieprognose for 2004 i går.

Med en ny radiokanal på markedet og dermed økende konkurranse, spår Møller-Pettersen og Clear Channel en vekst på 19 prosent, noe som dog er mindre enn de mest optimistiske spådommene.

- Det blir et rotterace på radiomarkedet til neste år. Fokus kommer til å øke og vi tror en ny kanal vil gi både prispress og markedskrig i radiomarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere