RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Range Rover Sport

Sist oppdatert:
Den har fått Sport som modellnavn og er den raskeste bilen fra Land Rover noensinne. Sjekk her
De klarte imidlertid ikke å gi slipp på solide terrengegenskaper, og blant de sportslige SUVene er Range Rover Sport den som kan krabbe lengst ut i friheten. Straffen for terrengegenskaper er økt vekt, og medisinen har vært enkel – to bensinmotorer der den svakeste yter 300 hestekrefter, og en dieselmotor som er sterk nok til å takle 2,5-tonn.

Trygg spagat

Det er BMW X5 og Porsche Cayenne som ligger nærmest Range Rover Sport, og det er Porschen som likner mest. Cayenne veier omtrent det samme, og det er avanserte hjuloppheng og reduksjonsgirkasser som utgjør forskjellen i vekt til den rundt 400 kilo lettere X5en.

Det er også klare forskjeller, der Porsche og BMW har satset kompromissløst på sportslige egenskaper har Range Rover Sport fokusert på å bygge en bro mellom sport og komfort. Denne spagatøvelsen gjør Range Rover Sport relativt uanstrengt, og resultatet er en bil som er sportslig nok for de aller fleste, men i tillegg en god del mer komfortabel enn de nevnte konkurrentene.

I praksis betyr dette at den ikke følger Porsche og BMW helt når det gjelder graden av førerinvolvering i form av styrefølelse og oppførsel under svært aktiv kjøring, men at den heller ikke oppleves som for stiv og stumpete på veier med dårlig underlag.

Stor nok forskjell

Range Rover Sport koster ikke alt for langt unna det samme som storebror Range Rover. Det er 14 færre hestekrefter i Range Rover SE med 4,4-liters motor i forhold til Range Rover Sport som stiller med 300 hestekrefter. Dette er to forskjellige motorer, og vanlig Range Rover vil få de samme motorene som i Sport i løpet av sommeren. 1.278.000 kroner koster storebror, Sport koster 6.000 kroner mer.

Størrelsene er heller ikke så langt fra hverandre, kun 16 centimeter skiller i lengden. Likevel er det ikke tvil om at dette er to forskjellige typer biler, Range Rover er luksus for alle pengene, med luftigere og mer elegant design, mens Sport prøver å leve opp til navnet ved hjelp av en mer aggressiv form med slakere vinkel på front- og bakvinduet. Detaljer som hjulbuer og luftinntak er også mer aggressivt designet; den største forskjellen er det mer intime og cockpitaktige interiøret. Spesielt førerplassen oppleves som mer bil og mindre biblioteket på en herregård, dette uten at SUV-følelsen blir borte.

Også Discovery 3 ligger nær i pris, kun i overkant av 80.000 kroner mindre koster Discovery 3 med samme motor. Forskjellen til Sport er tydeligere - den firkantete formen viser med all mulig tydelighet at Discovery er praktisk innrettet, og en tredje seterad og et enklere interiør sørger også for at heller ikke disse to oppleves som spesielt like.

Kort for Sport

Sport er bygget på samme plattform som Discovery 3, men akselavstanden er kortet inn for å få til mer sportslige kjøreegenskaper. Plattformen er stiv, solid og tung, og sørger for at Sport er gitt nær de samme forutsetningene som Discovery til å bli en bil som duger i terrenget. Etter noen runder i sand og i steinete terreng, og etter å ha bevitnet en klatretur opp et svaberg som hadde inntil 45 graders hellning, er vi trygge på at Sport matsjer den hardeste klassestandarden for terrengegenskaper.

Ved siden av lavgirserien har også Sport systemet Land Rover kaller 'Terrain Response'. Systemet gir føreren valget mellom fem forskjellige kjøreprogrammer der tre av dem er for avansert terrengkjøring. I tillegg har innstillingshjulet i midtkonsollen en posisjon for vanlig kjøring på vei og en innstilling for kjøring på grus og snø. I hovedsak er det innstillingene av motorstyring, girkassestyring, luftfjæring, ESP og antispinn som endres i de forskjellige kjøreprogrammene. Terrengkjøringsprogrammene er gjørme, sand eller steinete terreng. Når du velger de forskjellige programmene får du også tips i informasjonsdisplayet om andre innstillinger som kan gjøre det lettere.

En nyvinning for Sport er et elektronisk styrt krengestag. Dette er ved siden av luftfjæring, som er standardutstyr, en svært viktig del av forklaringen på hvordan komfort og sportslighet har kunnet kombineres så bra som det gjør i Range Rover Sport. Ved hjelp av impulser fra ESP-systemet strammes stabilisatorstaget til slik at krenging unngås. Dette går i praksis så fort at du ikke merker annet enn at bilen holder seg i vater selv i de krappeste svingene. For at ikke fraværet av krenging skal gjøre føreren helt blind for hvor langt strikken er tøyet vil staget gi litt etter hvis grensene overskrides.

Systemet ('Dynamic Response') fungerer knallbra - du slipper å lide for sportsligheten under vanlig kjøring, og i tillegg får du både en sportsligere og mer komfortabel oppførsel når den tunge bilen skal gjennom krappe svinger. 'Dynamic Response' er standard på Sport med den store motoren, og svært fornuftig tilleggsutstyr til de to andre.

Tung igjen

Under kjøring blir du på samme måte som i Cayenne minnet om vekten ved hard oppbremsing, og det kommer litt overraskende fordi veien opp i hastighet har vært så enkel. Vekten gjør også at forhjulene sliter litt med grepet inn i svingene, og dette er grunnen til at bilen ikke føles alt for kvikk i kjøreegenskapene. Vekten setter også strenge krav til bremsene, og selv om vi ikke fikk satt dem på alt for harde og gjentatte prøver ga bremsene et godt inntrykk. Spesielt bremsene på den mest motorsterke utgaven virket selvsikre. Disse kan fås som tilleggsutstyr på de to andre motoralternativene.

Minst er sterkest

Av de to Jaguar-motorene som har funnet veien under panseret på Sport er det V8eren med lavest slagvolum som er heftigst. 4,2-literen får nemlig hjelp av en kompressor slik at ytelsestallene blir imponerende 390 hestekrefter ved 5.750 o/min og 550 Nm ved 3.500 o/min. Selv om den fine sekstrinns automatgirkassen fungerer veldig bra i bilen skulle vi nok ønske at vi av og til fikk holde på litt høyere på turtallsskalaen; den girer ganske tidlig. Selv på lave turtall er kraftoverskuddet konstant til stede, og små luker i trafikken lukkes med bare litt krøking av tærne. Toppfarten er begrenset til 225 km/t, og 0-100 km/t er oppgitt til 7,6 sekunder.

4,4-literen yter 300 hestekrefter ved 5.500 o/min (og 425 Nm ved 4.000 o/min), og også med den motoren oppleves Sport sprek nok i massevis. Denne mer moderate motoren lot også girkassen (automatgir er standard), få vise seg frem fra sin beste side. Girkassen er rask, og styreprogrammet viser en viss forståelse for forskjellige kjøremønstre. Toppfarten med denne motoren er oppgitt til 209 km/t, og 0-100 km/t skal kunne gjøres unna på 8,9 sekunder.

Dieselalternativet fikk vi dessverre ikke testet, men det er samme V6-diselen på 2,7 liter som sitter i Discovery 3. Disse bilene er omtrent like tunge, og selv om den oppleves som sterk i Discovery vil den nok ikke helt leve opp til det sportslige i Range Rover Sport med sine 190 hestekrefter. Dreiemomenter er 440 Nm ved 1.900 o/min, og toppfarten er 193 km/t med en 0-100 km/t-tid på 12,7 sekunder.

Les mer om testen og se bilder her:

Range Rover Sport

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere