Rapport: - Slik døde passasjerene

Flypassasjerer avbildet mens de står og titter ut mot et passasjerfly fra Malaysia Airlines som takser på rullebanen på den internasjonale flyplassen i Kuala Lumpur. 239 mennesker var om bord i MH370-flyet da det forsvant sporløst for over hundre dager siden.

Flypassasjerer avbildet mens de står og titter ut mot et passasjerfly fra Malaysia Airlines som takser på rullebanen på den internasjonale flyplassen i Kuala Lumpur. 239 mennesker var om bord i MH370-flyet da det forsvant sporløst for over hundre dager siden. Foto: Samsul Said (Reuters)

Australske luftfartsmyndigheter har utarbeidet en ny rapport.

27.06.14 11:06

Passasjerene og besetningen om bord i det savnede flyet fra Malaysia Airlines, MH370, døde trolig av kvelning, lyder en rapport som er utarbeidet av australske luftfartsmyndigheter.

I så fall var menneskene om bord allerede omkommet da passasjerflyet styrtet i havet. I den 55 sider lange rapporten kommer det også fram at flyet trolig ble styrt på autopilot da styrten inntraff.

Surstoffmangel
Havarieksperter har i rapporten analysert satellittkommunikasjon og gjort svært komplekse beregninger, samt sammenlignet med erfaringer fra tidligere flyulykker.

«En passiv besetning i en typisk situasjon med surstoffmangel, ser ut til å være det som passer best til det bevismaterialet vi har tilgjengelige for den siste perioden av MH370-flighten, da flyet fløy i en generell sørlig retning,» lyder rapporten.

- Gir ingen viktige svar
- Denne konklusjonen er til en viss grad beroligende for de pårørende og etterlatte. Men jeg sitter fortsatt igjen med like mange spørsmål. De som har utarbeidet denne rapporten, har bedre innsikt enn meg, men de gir ingen svar på hvorfor flyet endret kurs, sier flyekspert og flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- Man kan ha hatt en surstoffmangel, og man kan gjøre flyet mer eller mindre trykkløst fra cockpit. Men hvorfor har flyet i det hele tatt snudd? Dette kjernespørsmålet er fortsatt åpent, sier Hesthammer.

239 mennesker
Det er mer enn hundre dager siden passasjerflyet forsvant sporløst på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Kort tid etter avgang endret flyet kurs og fløy i motsatt retning av den oppsatte flyruten.

Flyets hvilested antas å være et sted i Det indiske hav. 239 mennesker var om bord i flyet.

Tidenes dyreste leteaksjon
Til tross for omfattende søk, har letemannskaper ennå ikke gjort funn av vrakrester eller andre tegn etter flyet. Søket er nå begrenset til et mindre område sør i Det indiske hav.

Søket skal foregå under vann over et område som dekker 60.000 kvadratkilometer. Søket er luftfartens dyreste leteaksjon gjennom tidene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.