RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Raser mot bussjåfør

Nina Holden har ikke tatt fullstendig skrekken og tar fortsatt bussen. - Men denne saken er alvorlig, sier hun. Foto: Arne Ristesund (Bergensavisen)
Nina Holden har ikke tatt fullstendig skrekken og tar fortsatt bussen. - Men denne saken er alvorlig, sier hun. Foto: Arne Ristesund (Bergensavisen)
Nina Holden har sett seg mektig lei på at bussjåføren snakker i mobilen bak rattet. - Det går på sikkerheten løs, sier hun.

HETLEVIK (Bergensavisen): Fire ganger har Nina Holden sendt skriftlig klage til Tides kundesenter. Første gang fikk hun til svar at Tide ville følge opp saken.

Likevel opplevde hun at samme bussjåfør gjorde det samme - igjen og igjen, skriver Bergensavisen.

- Uforsvarlig
- Det er ikke forsvarlig. Veiene er smale her og han har ikke skikkelig oversikt. Sikkerhet er hovedprioritet for meg, særlig når mine to barn er med på bussen, sier Holden.

På enkelte bussturer har hun sittet nær nok til å høre hva samtalene dreier seg om.

- Han snakket så høyt at jeg hørte at det var en privat samtale om trivielle ting. Hvis det hadde vært livsviktig kunne jeg skjønt det, men dette er ganske ille, sier hun til Bergensavisen.

Askøy-kvinnen sier hun ikke er den eneste som har latt seg irritere. Likevel har hun aldri konfrontert sjåføren direkte. – Det er fordi jeg har bestemt meg for å se om Tide tar tak i dette, sier Holden.

- Greit nok at Tide har mangel på sjåfører, men dette er uholdbart. Hva må til for at det blir slutt på galskapen? En stygg ulykke?

Prioritert
Avdelingen i Tide som har personalansvar for sjåføren, har kalt ham inn på kontoret flere ganger.

- Vi har hatt interne samtaler med sjåføren senest for få dager siden. Jeg er litt forundret over at det ikke har gitt resultater, sier kommunikasjonsansvarlig Kaare Enæs i Tide til Bergensavisen.

Han fremhever at mobilbruk uten handsfree i bussen er helt uakseptabelt.

- Hvis det mot formodning viser seg å vedvare, vil vi reise personalsak, sier Enæs.

Ifølge kommunikasjonssjefen blir alle klager Tide mottar fulgt opp.

- Vi undersøker innholdet i klagene for å bedre sikkerhet og service til kundene, sier Enæs.

Tidesjåførene har imidlertid tillatelse til å bruke den håndholdte telefonen tilknyttet det interne sambandet.

- Det begrenser seg til tjenestesamtaler mellom trafikksentral og bussene. Og det er selvfølgelig bare korte meldinger.

Les flere saker på Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere