*Nettavisen* Nyheter.

Raser mot bymiljøetatens sykkelvei-planer: - Bidrar til politikerforakt

Føler seg oversett og tråkket på etter bymiljøetatens planer for Gyldenløves gate.

28.01.19 09:54

Tidligere i januar la bymiljøetaten fram planene om å anlegge opphøyde sykkelfelt på begge sider av Gyldenløves gate.

Dette for å øke sikkerheten for syklistene, men som en konsekvens må dermed gateparkeringen fjernes fra den 900 meter lange veien.

Det var Vårt Oslo som først omtalte saken.

- De har gitt blaffen i oss og holdt oss helt utenfor planleggingen, sier Jens Jørgen Lie (H), leder av bydelsutvalget i Frogner, til Nettavisen.

Han forteller at de hadde både en muntlig og skriftlig avtale om å bli underrettet underveis i planleggingen, og at bydelsarkitekten deres skulle ha en gående dialog før utførelsen. Likevel ble ingen konsultert.

- De holder oss utenfor, ignorerer og kommer med dårlige argumenter. Det er ikke konsekvensutredning, mener Ingalill Sandal, beboer i gata, som i liket med Lie har ytret seg svært negativt helt siden forslaget ble offentliggjort.

Les også: Oslo kommune setter rekord i konsulentbruk

- En lukket kommune

Lederen for bydelsutvalget mener kommunikasjonen med bymiljøutvalget har endt opp med å gi en vond ettersmak.

Klikk på bildet for å forstørre.

FRUSTRERT: Leder av Frogner bydelsutvalg, Jens Jørgen Lie (H), har sett seg lei av bymiljøetatens håndtering av sykkelvei-planene. Foto: Frogner Høyre

- Man ser både her, og i andre situasjoner, at kommunen er veldig lukket. Til tross for at vi var enige om at vi skulle være med i preventeringen, lokalkunnskap og alt det, så kom plutselig denne nyheten, sier Lie.

Sammen med resten av bydelsutvalget har han et stort engasjement om gatens utvikling, og temaet har blitt diskutert opptil flere ganger. I oktober vedtok forsamlingen en uttalelse for å stemme imot Venstre og MDG. Der kom det fram at gaten burde prioritere lav fart for biler, syklister og heller legge til rette for gående og skolebarn, ifølge Vårt Oslo.

- I utgangspunktet er vi lokale for å ha sykkelveier i Frogner, og vi er også for at det da må ofres et par gateparkeringsplasser. Men vi har laget en alternativ strategi for bydelen, hvor Gyldenløves gate ikke er innbefattet i planene. Den er mindre omfangsrik, men mer logisk fra øst til vest og nord til sør, forteller Lie.

Les også: Nå har de sølt bort 2,2 milliarder på den forsinkede Follobanen

Klikk på bildet for å forstørre.

BILDEMONTASJE: Slik ser Bymiljøetaten for seg de nye sykkelveiene på hver sin side. Foto: Bymiljøetaten

- Maktarroganse og symbolpolitikk

Sandal engasjerer seg i saken til tross for at hun selv ikke kjører bil, men ser seg fortvilet over de mange husstandene som kan risikere å stå uten egen parkeringsplass.

- Det verste er at det er en maktarroganse og symbolpolitikk i en bydel som er veldig velfungerende. Det er ikke ulykker her, vi sykler og går, og har ingen problemer med det. Da synes vi at man kan bruke skattepengene der det trengs, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORTVILER: Beboer i gata, Ingalill Sandal, er fortvilet over maktarrogansen som utvises i det hun omtaler som en velfungerende gate. Foto: Paul Weaver

I tillegg trekker Sandal fram at poenget med sykkelfelt forsvinner, da gaten i seg selv ikke er særlig trafikkert.

- Det er en fin harmoni mellom fotgjengere, syklister og bilister her allerede, poengterer hun og får støtte fra Lie:

- De har sett bort ifra alle forslagene våre. Da kan det virke som de er mer opptatt av antall meter med sykkelvei, og krysse det av i et Excel-ark, enn å se på det faktiske behovet lokalt, mener han.

Les også: P-plasser bort - sykler inn: Fullt kok på Facebook

- De har gitt blaffen

Nå håper Lie at bymiljøetaten kan ta til fornuft, men lederen av bydelsutvalget frykter det verste.

- Vi håper de kan høre på oss, da dette påvirker livene til folk. De som er avhengig av bil drives rett og slett ut av byen. Men de har samme strategien i hele Oslo, så da blir det en slags innrømmelse av at de har gitt blaffen, medgir han.

Sandal på sin side forteller at de ikke har tenkt til å gi opp kampen med det første, til tross for at bymiljøetaten fortsatt ikke har gått tilbake på forslaget.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tidligere i januar la bymiljøetaten fram planene om å anlegge opphøyde sykkelfelt på begge sider av Gyldenløves gate.

- Vi må bare fortsette å kjempe for dette, for nå får vi flere og flere folk med oss. Det er rett og slett en håpløs politikk, så vi kan ikke gi oss, avslutter hun.

Les også: Grefsenveien skal være for alle

Bymiljøetatens avdeling sykkel og gange har ikke besvart Nettavisens henvendelser. De sier derimot følgende til Vårt Oslo:

– Det stemmer at vi var i dialog med bydelen i 2016, der de ba om å bli holdt løpende orientert om planene for Gyldenløves gate. Dette ble ikke fulgt godt nok opp av oss, noe vi beklaget overfor bydelen på fredag i forrige uke, sier avdelingsdirektør for gange og sykkel i bymiljøetaten, Liv Jorun Andenes.

Hun forteller også at man har minst seks uker på seg til å komme med innspill på forslaget de har sendt ut på høring til beboere, bydel og flere organisjoner.

– Når det gjelder Gyldenløves gate, hadde prosjektet et langt opphold der det ikke skjedde så mye. Først nå er det utarbeidet et forslag som bydelen kan ta stilling til. Det kan derfor føles som det har gått lang tid siden forrige gang vi hadde kontakt, sier Andenes videre til Vårt Oslo.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag