Gå til sidens hovedinnhold

Raser over parkerte el-sparkesykler: - Folk virker rett og slett dumme

Mange irriterer seg over uforsiktig kjøring og el-sparkesykler som parkeres midt på fortauet.

OSLO (Nettavisen): - Besøkte Oslo i helgen. Ble overrasket over hvor fort disse sparkesyklene kan kjøre og så de sparkesyklene som bare blir hensatt midt på fortauet eller ved et lyskryss. Det er jo helt høl i hue! Folk virker rett og slett dumme, skriver Åshild Christensen fra Drammen på Nettavisens Facebook-side.

Har du bilder eller tips om el-sparkesyklene? Kontakt Nettavisens journalist på e-post eller tips oss på 02060@nettavisen.no.

Hun er én av mange som har kastet seg inn i debatten om el-sparkesyklene på sosiale medier. Fenomenet som begynte i amerikanske byer har denne våren for alvor inntatt Oslo. Selskapene Voi og Tier er de største aktørene på utleie av el-sparkesykler. Voi opplyser at de så langt har rundt 100 sykler tilgjengelig i Oslo. Det svenske selskapet er på plass med sin utleievirksomhet i flere europeiske byer. I Stockholm har de allerede 1000 sykler for utleie, og Voi-sjef Eric André utelukker ikke at antallet kan bli like høyt i Oslo. Kritikken mot el-sparkesyklene har gått på brukere som ikke kjører hesnynsfullt og på hvordan syklene parkeres. Syklene kan holde en hastighet på 20 kilometer i timen, og mange bruker dem på fortau og i gågater.

Voi-sjef: - Åpne for å lære

- Vi er bevisst på kritikken, og vi er åpne for å lære. Dette er et nytt produkt for byene og brukerne, og selvsagt skal vi tilpasse oss og integrere oss i bybildet, uttaler Voi-sjef Eric André til Nettavisen.

Han var i Oslo mandag blant annet for å møte Oslo kommune og Norges Blindeforbund og diskutere retningslinjer for bruken av el-sparkesykler.

- Det er intuitivt og ta seg fram, men tenk sikkerhet og tenk på andre trafikanter, sier Eric André, som også oppfordrer til bruk av sykkelhjelm og ber folk ikke sette fra seg sparkesykkelen slik at den er til hindre for fotgjengere og andre.

«Hiver den i nærmeste hekk»

Nettopp det er et problem mange er opptatt av. Her er noen av kommentarene hentet fra Nettavisens Facebook-side etter vår sak om el-sparkesyklene mandag:

- Sparkesykler i seg selv er det ikke noe galt med. Etter hvert blir det vel neppe flere av disse enn det ble med Sagway'ene. Men det er et problem at brukerne hensetter sparkesyklene midt på fortau eller midt i gaten. Vet ikke hva retningslinjene for bruk sier, men når jeg ser en slik parkert midt på fortauet, blir den ikke der lenge. Hiver den inn i nærmeste hekk eller noe, skriver Pål.

- Det er forskjell på farten til en fotgjenger og en el-sparkesykkel. Dette er en fare i seg selv. Men det finnes sykkelstier i Oslo har jeg forstått. At de brukes inne på sentralbanestasjonen er ikke bra, skriver May-Lisbeth.

- Mer farlig å være fotgjenger

- Jeg må si at jeg ikke helt kunne forstå hysteriet over påkjørsler og tenkte at det sikkert var en kombinasjon av folk med mobilen i hånda. Men var innom Oslo S på vei hjem i helgen og ble nesten påkjørt etter å ha vært der inne i tre minutter. Så nå skjønner jeg problemet, skriver Sofie.

- Blir mer farlig å være fotgjenger, for opplever ofte at de som kjører disse, ikke tar hensyn, skriver Laila.

- Vil roe seg ned etterhvert

Noen synes imidlertid at det blir for mye klaging:

- Helt topp! Men det kommer til å være en fase hvor «alle» skal bruke dette og en del uvettig bruk vil skje. Men det vil roe seg ned etterhvert og bruksområdet for slike vil finne sin plass. Så isteden for å vifte med fingeren og være «gammel gretten gubbe/kjerring» så ta en pust og sutt på et kamferdrops, skriver Svein Olav.

Noen synes medias dekning av fenomenet er for negativ:

- Typisk media å kjøre en sak til forbudet er et faktum, uten å balansere dekningen for de som er mot forbudet. Derfor har vi så mange latterlige forbud i Sosialist-Norge, skriver Bjarne.

Departementet: - Følger utviklingen

Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet sier dette til Nettavisen om hvorvidt det er aktuelt å innføre nye regler for å håndtere bruken av el-sparkesykler:

- Sparkesykler må i likhet med andre fremkomstmidler følge trafikkreglene. Det er samme regler for sparkesykler som vanlige sykler. Det er bare tillatt på fortau og i gangfelt når trafikken er liten og det ikke er til fare eller hinder for gående. Passering av gående skal skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. Det er heller ikke lov å hindre ferdsel på fortau ved å sette hindre som sparkesykler midt på fortauet. Det er viktig med gode holdninger nå som et nytt fremkomstmiddel preger bylivet. Vi anser regelverket som tilstrekkelig, men følger selvsagt utviklingen og resultatene i våre byer og utenlands nøye fremover. Lokalpolitikere kan selvsagt legge til rette for parkering samt holdningskampanjer eller kontroll gjennom for eksempel trafikkbetjenter.

- Meste geniale siden ostehøvelen

Og mange er utvilsomt begeistret for det nye tilbudet innen persontransport i Norges hovedstad. En av dem, Marius, kaller det «den mest geniale oppfinnelsen siden ostehøvelen».

- Det blir lettere å komme seg ut til skog og utmark. Dørstokkterskelen blir mye lettere å komme seg over for alle. Man kan begynne gå- eller joggeturen i skogkanten og ikke bruke 30 minutter på å komme seg dit, eller være avhengig av buss eller andre motoriserte kjøretøy, skriver han på Facebook.

Denne videoen har gått viralt på Instagram i Norge de siste dagene. Den viser en mann som tar det som synes å være en e-sparkesykkel og hiver den i Akerselva. Har du flere tips om el-sparkesykler og hvordan de blir mottatt på godt og vondt, kontakt Nettavisen på epost 02060@nettavisen.no.

Les også

Voi-sjef vil tidoble antall el-sparkesykler i Oslo

Kommentarer til denne saken