Se stemningsrapport på tampen på Oslo Handelsgymnasium:
OSLO HANDELSGYMASIUM (Nettavisen): Spenningen er stor knyttet til årets skolevalg.
Resultatet, som er hemmelig frem til tirsdag klokken 19, vil gi en viktig pekepinn på hvem som har best gli inn mot valget 13. september.
- Klima- og miljøspørsmål er blitt «den store snakkisen» i år, men hvordan slår den saken på Oslo Handelsgymnasium, der Høyre og Frp kaprer to av tre stemmer?
Vi besøkte skolen med gjesteredaktør Rasmus Hansson (MDG) i en pause mandag.
Der møter vi de fem engasjerte 18-åringene Frans Soriano, Madeleine Emilie Neerland Hovtun, Nora Voldberg, Oline Forberg og Madeleine Cecilie Semmelmann.
Les også: Se Nettavisens utspørring av Rasmus Hansson
- Klima og skatter og avgifter
Det er to temaer som går igjen som svar på spørsmålet: «Hva er viktigste sak(er) for deg ved årets valg?»
- Klimasaken er viktig for det er vår fremtid det står om.
- Klima og de saker som angår oss unge, hva som kan gi oss en fordel.
- Klima, men også skatte- og avgiftspolitikken.
- Klima og skatter og avgifter.
- Jeg har sett på partiene hjertesaker, og er enig i at klima og skatter og avgifter er viktige saker.
Les også: Miljø og klima er ventet å gi store utslag i årets skolevalg
På denne skolen fikk MDG 4,4 prosent av stemmene for fire år siden, mens Høyre fikk 46,80 prosent og Frp 22 prosent.
Les også: Rasmus Hansson: - Skal kjøre min gamle dieselbil til den detter fra hverandre
- Håper dere mener hele pakken
Rasmus Hansson (MDG) er glad for støtten, men:
- Jeg synes det er godt at de tenker på klima, og så håper jeg at når dere sier «klima», så mener dere klima, miljø, forbruk - hele «pakken» - ikke bare hvor mye varmere det blir.
- Og så skjønner jeg at man på en slik skole er opptatt av skatte- og avgiftspolitikken, sier Hansson - og lar ikke sjansen gå fra seg:
- Det er mer enn lavere skatter og avgifter til de rike. Det er hvordan vi fordeler velferd og ressurser på en rettferdig måte i samfunnet og ikke minst hvordan vi bruker skatter og avgifter til å gjøre samfunnet mer miljøvennlig. Slik at vi kan skape velferd uten å ødelegge jorden.
Utfordret på havvind
Madeleine Cecilie Semmelmann utfordret Rasmus Hansson på spørsmål om havvind:
- Hva er planene for havvind-prosjektet, spurte hun.
- Kjempebra spørsmål! Vi har vært pådriver for satsning på havvind, og nå begynner det så smått å komme. Vi mener det er en kjempeviktig mulighet for Norge. Det er en enorm energi-ressurs som vi trenger å omdanne til fornybar energi som Norge og Europa trenger og så er det en mulighet til å bygge opp ny industri- og næringssektor.
Selv om det koster, er ikke Hansson i tvil om hvor det bærer hen:
- MDG mener vi bør satse veldig mye på havvind. Nå er det dyrt, men det var el-biler og solenergi også, før man begynte å satse på det, så vi er sikre på at det kommer. Men det blir viktig å stille knallharde miljøkrav, for det er ikke bare, bare.
Les også: Dette forslaget kan snu opp ned på norsk sokkel: – Oljens forkjørsrett bør vike
- Endelig kan jeg stemme!
Alle de fem elevene vil benytte seg av stemmeretten.
- Jeg har stemt fordi det er veldig viktig å bruke stemmen sin. Jeg er veldig glad for at jeg endelig kan stemme, si min mening og være med å velge hvem som skal styre, sier Nora.
- Lar bilen stå
El-sparkesykler er et tema som opptar både elevene og politikeren.
Nylig ble det kjent at fra 10. september blir det kun 8000 el-sparkesykler tilgjengelig i Oslo, etter at skadestatistikken har skutt til værs.
- Jeg tar heller en el-sparkesykkel enn å ta bilen til skolen, forteller flere av 18-åringene, som også er ferske sjåfører.
- Det er en kul teknologi, så jeg skjønner godt at folk bruker det, men vi har kommet i en situasjon hvor det har vært full frislipp for alt og alle, som har skapt mye kaos. Mange har blitt sure. Så nå trengs det litt opprydding, sier Hansson.
Les også.: 12 aktører får leie ut el-sparkesykler i Oslo - bare én søker fikk avslag
Nora Voldberg sier at hun støtter en innstramming av dagens regler:
- Jeg er også fan av el-sparkesyklene og bruker det en del. Det er både enkelt og går raskt. Mange av ulykkene skjer på kvelden, etter at folk har vært ute og drukket, så det kan være lurt å legge inn begrensninger på hastighet og hvor de kan brukes om kvelden, sier hun.
Se også dette videointervjuet med Rasmus Hansson: