RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ratene faller for mindre bulkskip

Sist oppdatert:
Den siste uken har vært en ny tung uke for eierne av mindre bulkskip. Ratene i handy-segmentene falt i alle markeder. Eneste lyspunkt i bulkmarkedet var en liten rekyl for capesize
På Oslo Børs er det imidlertid handy- og panamax-segmenten som er mest i fokus, siden dette er den typen tonnasje som Jinhui og Belships sitter med.

I handy-segmentet var det en ny tung uke med et bredt fall i ratene. Handy-indeksen ved Baltic Exchange falt 7 prosent fra onsdag til onsdag og ligger på 22.758. Ifølge Fearnleys var dagratene i snitt ned 2.000 dollar pr. dag på alle strekninger.

- Befrakterne er fortsatt sikre på at dette ikke er slutten (på fallet red. anm) og venter til siste øyeblikk med å dekke opp lastene, skriver Fearnleys i sin rapport.

Kontraktsmarkedet for handy-segmentene er helt dødt, og Fearnleys har senket sitt timecharteranslag med 2.000 dollar til 23.000 dollar pr. dag for 12 måneders kontrakter.

Heller ikke i panamax segmentet, for mellomstor bulkskip, har det vært noen bedring den siste uken, verken i spot eller kontraktsmarkedet. Ratene falt videre i Fjerne Østen, hvor det nå sluttes under 20.000 dollar dagen for reiser vestover. Ifølge Fearnleys ligger 12 måneders kontraktene nå på 22.000 dollar dagen uten aktivitet. Fearnleys mener bilde er blandet på kort sikt, men rederne tror fortsatt på en viss bedring utover sommeren.

For de største skipene, capsize-segmentet, så steg ratene noe i alle markeder den siste uken, etter en lang periode med kontinuerlig fall. Oppgangen var klarest i Stillehavet, hvor moderne 170.000 dødvekttonnere nå får rater i den øvre enden av 40.000-50.000 dollar intervallet.

Oppgangen også for jernmalm-ruten Australia til Kina. Det meldes om mer aktivitet i både stillehavsregionen og Atlanterhavet.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere