RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Redd for å overspise i jula?

Foto: Crestock
Sist oppdatert:
Sjekk ut disse enkle knepene for å unngå vektøkning i julehøytiden.

(SIDE2): Jula er full av gode og store middager i tillegg til kaloririke desserter og julesnacks, men ved noen enkle tips kan du nyte all den deilige maten som julehøytiden kan by på uten å være bekymret for en eventuell vektøkning.

LES MER: Slik lager du sunnere julemat

Ønsker du å nyte julemat og julegodterier uten å være stresset for å gå opp så altfor mye i vekt kan disse enkle rådene være til hjelp:

Bruk tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen er et godt hjelpemiddel for å spise sunt og variert året rundt. Tenk deg at du deler tallerkenen inn i tre deler der du sørger for å alltid dekke minst en tredjedel, gjerne halvparten, av tallerkenen med grønnsaker. De to andre delene fordeles likt med poteter/korn/pasta/ris, og fisk/kjøtt/egg/belgvekster.

Fyll opp tallerken med de klassiske julegrønnsakene som for eksempel rødkål, rosenkål, og erter. Kålrabistappe og waldorfsalat vil også gi deg vitaminer og fiber.

Bruk mindre tallerken

Flere studier har vist at personer serverer mer mat, og spiser mer mat, med store tallerkener. Ved en mindre tallerken kan du kutte ned det daglige kaloriinntaket uten at det ser ut som du ikke forsyner deg skikkelig.

Tenk på hva du drikker

Julen byr ikke bare på fete julemiddager og julegodis, men det blir også fort en del alkohol og kaloririke drikker for mange. En god huskeregel er å alltid drikke vann både før og under et måltid. Bruk også vann som tørstedrikk, dette renser ganen og fremhever smaken på mat samtidig som det er med på å bidra til en god fordøyelse.

Sunne mellommåltider

Selv om det kan bli mange porsjoner med fete julemiddager, julekaker og julesnacks, så prøv gjerne å spise noen lette og sunne mellommåltider. Dette kan for eksempel være en porsjon frukt eller grønnsak, en liten neve julenøtter, en yoghurt eller en skive med grovt brød og magert pålegg. Fiber, grønnsaker og frukt er med på å holde fordøyelsen og tarmene dine i gang, noe som kan være lurt å ha i bakhodet i julehøytiden. Du vil også oppleve et mer stabilt blodsukker som igjen kan hjelpe deg med å styre unna den konstante småspisingen av det mer usunne juleknasket.

LES OGSÅ: Slik får du i deg 5 om dagen i jula

Spis sakte og kos deg med maten

Å spise altfor fort kan føre til at du ikke merker at du begynner å bli mett, og at du overspiser. Bruk gjerne 20 minutter på et måltid slik at kroppen kjenner at den blir mett og husk å kose deg med all den deilige julematen.

Beveg deg

I juleferien er det fort gjort å bli sittende innendørs med hånda i godteriskåla samtidig som treningen blir nedprioritert. I ferien skal man kunne slappe av og nyte late dager uten å få dårlig samvittighet, men det å for eksempel gå en halvtimes tur om dagen er både oppkvikkende samtidig som det er godt for fordøyelsen.

Bestem deg på forhånd når du skal bevege deg og kombiner gjerne en gåtur eller en en tur på treningssenteret sammen med et familiemedlem eller venninne som også er hjemme i jula.

LES OGSÅ: - Ikke bli stressa om du går opp 1-2 kilo i jula

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere