*Nettavisen* Nyheter.

Reder advarer mot Oslo Børs

Shipping-guru Herbjørn Hansson tar Nordic American Tanker av børs på fredag. Han advarer andre mot la seg notere på Oslo Børs

19.05.08 00:39

- Markedet for kapital i Norge er for lite. Det er heller ikke noe miljø her i landet for nye ideer, sier Hansson, som er styreleder i Nordic American Tanker Shipping til Aftenposten.



Han mener at rederiene må satse kapitalmessig ut fra New York. Han avviser at investorene i USA ikke har greie på shipping.



- Det er en revolusjon i skipsfarten når det gjelder internasjonale kapitalmarkeder. Den revolusjonen har ikke norske rederier sett, ifølge Hansson.



Ut av Oslo Børs

Rederiet til Hansson sier takk for seg på Oslo Børs på fredag. Selskapet har vært notert på Oslo Børs siden 1997, men har også hatt en listing i USA.



Men mens aksjen knapt omsettes på børsen i Tollbugata, Oslo, så handles det for 100 millioner kroner hver dag på NYSE.



- I New York skaffer vi oss billig kapital, meget billigere enn privateide rederier, hjemme og ute, kan greie. Bredden i kapitalmarkedene er mye større, sier Hansson til Aftenposten.




Oslo Børs har i mange år satset sterkt på å bli en internasjonal shippingbørs - etter NAT-toppens mening uten å lykkes. Hansson mener ledelsen ved børsen i Oslo ikke så den betydning New York og Wall Street ville spille. Ifølge ham burde Norge bli et vertsland for internasjonal kapital.



- Men da må myndighetene ønske internasjonal shippingkapital velkommen, sier Hansson.



Han er meget bekymret over at det stadig blir drevet mindre skipsfart ut fra Norge, og han legger ikke bare skylden på myndighetenes rammebetingelser.



- Endimensjonale byråkrater skjønner ikke noe av skipsfarten og dens internasjonale kapitalmessige dimensjoner. At det nå er nedsatt et nytt utvalg som i ett år igjen skal utrede skipsfarten, er patetisk både når det gjelder sammensetning og tidspunkt, mener Hansson.



Men han legger ikke skjul på at selve eierstrukturen i skipsfarten har vært konserverende, og rederiene har ikke vært flinke nok. Norsk rederier har ikke sett de mulighetene som de internasjonale kapitalmarkedene gir, sier Hansson som roser rederiene Wilh. Wilhelmsen og Leif Høegh & Co for den omstilling de har vært gjennom.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.