Rederne kan få slite med mangel på LNG

Skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco mener at John Fedriksens Golar LNG og de andre skipperne kan få utfordringer i forhold til å fylle den økte LNG-skipsflåten med gass fremover

19.05.08 00:52

Det har vært et stort fokus på økningen av importkapasiteten for flytende naturgass, LNG, til USA de par siste årene, men ifølge en gjennomgang gjort av L&S ligger den største utfordringen nå på oppbygging av produksjon.



Skipsmeglerhuset mener at det fortsatte er utfordringer i forhold til å sikre USA nok importfasiliteter, men tror samtidig at hovedutfordring for LNG-markedet ligger altså på produksjonssiden.



Spørsmålet for markedet er ifølge L&S om alle de planlagte produksjonsanleggene for LNG kommer som planlagt.



Ifølge L&S er det kun byggekapasitet på 3-4 LNG-produksjonslinjer årlig i verdensmarkedet. Listen over prosjekter er imidlertid langt større og skipsmeglerhuset mener det kan bli problematisk å få oppført alle anleggene som planlagt.



Blant annet foreligger det planer for 10 anlegg i 2007, mens det i 2008 og 2009 er planlagt bygging av henholdsvis 8 og 6 LNG-produksjonslinjer.



Det er kun et fåtall kontraktører som kan bygge LNG-anlegg på verdensbasis, og ifølge L&S vil det med disse selskapenes ressurser i dag være vanskelig å fullføre de ambisiøse planene for perioden 2007-2009.



- Forsinkelser i byggingen av eksportanlegg vil klart indikere utfordringer for redere som bygger skip på spekulativ basis, skriver L&S.



Fredriksen Golar LNG er en av disse rederiene. Ifølge skipsmeglerhuset er det nå omkring 60 LNG-skip i ordre, og av disse er omkring 25 bestilt på spekulativ basis, med andre ord uten sikre lange kontrakter.



Skipene kan kun frakte flytende naturgass, og derfor vil en forsinkelse i byggingen av de planlagte eksportanleggene føre til lediggang for noen av nybyggene. Et nytt LNG-skip koster 170 millioner dollar og har finanskostnader på 52.000 dollar dagen ved fullfinansiering.



Skipsmeglerhuset forventer også forsinkelser i planene for byggingen av en rekke importterminaler i USA og Mexico. De peker på at det nå ligger nær 40 prosjekter til godkjennelse i USA alene, mens kun et fåtall er godkjent. Selv om anleggene skulle bli godkjent av føderale myndigheter er det ingen garanti for at lokale interesser kan stoppe planlagt importterminaler, påpeker L&S. Et prosjekt i delstaten Maine er allerede skrinlagt, etter at en lokal folkeavstemning sa nei, til tross for godkjente planer fra reguleringsmyndighetene.



I Mexico var det for et knapp år siden 20 terminaler på tegnbrettet, i dag er det kun to igjen som planlegges bygget på vestkysten av Mexico.



- Rederne bør være klar over risikoen for forsinkelser i prosjekter som ser ut til å være klare på det tidspunktet ordren plasseres, mener L&S.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag