*Nettavisen* Nyheter.

Refinansieringskameratene

Det ser ut til at refinansering av gjeld er en av farsottene blant shipping- og oljeserviceselskapene om dagen. Frontline, Golar LNG og Ocean Rig skal alle til lånemarkedet før nyttår

19.05.08 00:46

Det kom frem på Pareto Securities Olje- og offshorekonferanse i Oslo onsdag.



Riggselskapet Ocean Rig har i lang tid fremholdt at de ønsker en refinansiering av sin pantegjeld, som er dyr i forhold til hva konkurrentene sitter med.



Styreformann Geir Aune sa onsdag at målet nå er at refinansiering er på plass før jul.



- Vi jobber med å skaffe en lang kontrakt som basis for refinansieringen, sa Aune.



Overfor iMarkedet fremholder imidlertid Aune at de vil gå videre med en refinansiering også uten en kontrakt.



- Vi må ikke ha en langsiktig kontrakt, men vi får mer effekt da, sa Aune.



Trøim er i markedet

Skipsreder John Fredriksens nærmeste medarbeider Tor Olav Trøim jakter også på billig fremmedkapital, og det både til Golar LNG og Ship Finance.



I Golar-sammenheng er ikke lenger aksjemarked attraktivt for Trøim, som på gårsdagens presentasjon ga en klar indikasjon på at aksjekursen er for lav til at det er aktuelt å trykke nye aksjer.



LNG-rederiet Golar jobber imidlertid på høygir for å få finansiert sine siste nybygg under det britiske skattelease-regimet. De har dårlig tid, for ifølge Trøim ser det ut til at britiske myndigheter setter en stopper for det gunstige skatteregimet allerede i oktober/november.



I tillegg til nybyggsrefinansiering sa Trøim at Golar har planer om å refinansiere deler den eksisterende fremmedkapitalen i rederiet.



Ship Finance

Tankrederiet Frontline lanserte allerede ved fremleggelsen av andre kvartal planene om en refinansiering av bankgjelden til deleiede Ship Finance International.



På presentasjonen onsdag sa finansdirektør Tom E. Jebsen at målet er å ha gjennomført refinansieringen før jul.



I tillegg til å senke lånemarginen er det vel så viktig for Ship Finance å få økte fasiliteten som i dag er på 1 milliard dollar. Bakgrunnen er de foreliggende ekspansjonsplanene for Ship Finance, blant annet overtagelse av flere skip som fortsatt ligger igjen i Frontline.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.