Gå til sidens hovedinnhold

Refser ny klimaplan: - Uaktuelt å forby bensin- og dieselbiler fra 2025

Regjeringens klimaplan vekker motbør.

Fredag klokken 12 fikk vi regjeringens oppskrift på hvordan Norge kan kutte utslipp i ikke-kvotepliktig sektor de neste ti årene.

Se video øverst: Slik skal regjeringen halvere utslippene på 10 år

Regjeringen vil øke CO2-avgiften fra 590 kroner i dag til 2.000 kroner per tonn i 2030.

Fra 2022 blir det krav om nullutslipp i offentlige innkjøp av personbiler og lette varebiler, og fra 2025 vil det gjelde for bybusser. Det vil også bli nullutslippssoner i de store byene.

Sps Sandra Borch sier til Nettavisen at hun opplever denne planen som dels urealistisk.

Hun frykter distriktene får for stor del av regningen.

- Det går ikke an å sammenligne Kautokeino med Oslo. Det er umulig å kreve nullutslipp fra alle nye biler i 2022 i hele landet, sier Borch til Nettavisen.

- Det er det verken strøm eller lademuligheter til i landet vårt, legger hun til.

Borch mener også avgiftsøkningen på CO2-avgiften er altfor høy.

- Jeg snakket akkurat med Widerøe, som sier flybransjen vil bli liggende med brukket rygg hvis dette går gjennom.

Les også: Ny klimaplan: Kjempehopp i CO2-avgiften

Frp: - Uaktuelt

Frp-politiker Jon Georg Dale sier det er uaktuelt for Frp å gå med på et forbud mot nye bensin- og dieselbiler fra 2025.

Han frykter også utflagging av norske arbeidsplasser som følge av regjeringens nye klimaplan.

– Det virker som at regjeringen fremdeles ikke forstår at klimautfordringene er globale og ikke kun et lokalt problem i Norge, sier Dale til NTB.bensin- og dieselbiler fra 2025, opplyser Dale.

SV krever nytt klimaforlik

SVs partileder Audun Lysbakken mener et bredt klimaforlik er det eneste som kan redde regjeringens nye klimaplan for perioden fra 2021 til 2030.

Han mener Rotevatn er for «tam og treig» i den nye klimaplanen.

– Regjeringens plan kommer til å bli enda dårligere hvis Rotevatn nå skal forhandle alene med Frp. Det eneste som kan redde denne planen, er et bredt klimaforlik, sier SV-lederen.

Ap: - Derfor bør vi overta

Arbeiderpartiet (Ap) er heller ikke fornøyd:

- Regjeringens klimaplan er for svak både på mål og virkemidler. For klimaets del bør høyreregjeringen få avløsning til høsten, sier Arbeiderpartiets energi- og miljøpolitiske talsperson Espen Barth Eide.

- Vi lover mer

Arbeiderpartiet er skuffet over mangelen på offensive mål og tiltak:

- Ikke minst er det overraskende at Regjeringen ikke legger seg på samme ambisjonsnivå som EU nå har bestemt seg for, altså 55 prosent for hele økonomien. Dette er for svakt. Vi er klare for 55 prosent, lover Aps miljøpolitiker.

- Satsingen på hydrogen, på karbonfangst og –lagring og på ladestruktur for elbiler er også altfor svak, ifølge Eide.

Han etterlyser også mer effektive tiltak for å komme over fra bruk-og-kast-samfunnet til gjenbrukssamfunnet.

Kraftig kutt

Målet til regjeringen er å kutte utslippene i denne sektoren med 45 prosent fra 2005-nivå innen 2030.

Ikke-kvotepliktig sektor står for cirka halvparten av klimagass-utslippene i Norge og omfatter transport, avfall, bygg, jordbruk og noe industri.

- Feigt å droppe kjøttkrav

Her er et knippe andre reaksjoner på dagens klimanyhet:

– Det er feigt og tannløst av regjeringen å droppe moderat redusert kjøttkonsum bare for å unngå bråk med landbruksorganisasjonene, sier kommunikasjonsleder i Dyrevernalliansen, Live Kleveland, i en kommentar.

Norsk elbilforening raser over at ordet «nesten» har sneket seg inn i 2025-målet.

- Hvorfor i huleste svekker regjeringen 2025-målet, er det en glipp? Dette bør det være helt uaktuelt for Stortinget å være med på. Tvert imot viser den raske elbilutviklingen at målet om å bare selge nullutslippsbiler kan nås tidligere, om politikken er sterk nok, sier generalsekretær sier Christina Bu.

Kommentarer til denne saken