Nasjonal transportplan legges fram klokka 12 onsdag. Nettavisen følger saken!

Les også: Ny NTP: 131 milliarder kroner i bompenger

Les også: Senterpartiet: - Oppsiktsvekkende hvis det blir økte bompenger

Det er stikk i strid med hva politikerne i Oslo, Akershus og representanter for Statens vegvesen ble enige om da de i sommer presenterte Oslopakke 3-avtalen, skriver Aftenposten. E18 Vestkorridoren-prosjektet var opprinnelig delt inn i to deler. Den første utbyggingsdelen av prosjektet gikk fra Lysaker til Strand og deretter videre til Ramstadsletta.

Les: E18-krig på Facebook etter Nettavisen-artikkel

Det var enighet om at første etappe skulle bygges ut, men siste etappe ble det ikke enighet om. Nå vil regjeringen bygge ut hele strekningen, uten opphold.

Les: MDG vil bygge boliger langs Norges mest trafikkerte motorvei - og gjøre veien om til en bygate

For byrådspartiene er veien stikk i strid med kommunens og internasjonale klimamål. De frykter den vil føre til økt biltrafikk inn mot Oslo. SVs førstekandidat i Oslo, Kari Elisabeth Kaski, sier i en pressemelding at det er statens oppgave å støtte byer som vil redusere biltrafikken.

Les: Ap i Oslo vil stoppe vei i Akershus - som Ap vil ha der

- Dersom staten er misfornøyd med forhandlingene de har gjennomført med Oslo og Akershus, så får de komme seg tilbake til forhandlingsbordet. Det finnes langt mer miljøvennlige transportløsninger for Oslo-området enn å bygge stadig bredere motorveier.

Følg NTP-presentasjonen direkte:

ALT I ETT: For E18 Vestkorridoren var avtalen først at strekningen Lysaker-Strand gjennomføres som første etappe av strekningen Lysaker-Drengsrud.Nå vil regjeringen bygge ut alt på en gang.

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her