RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Regjeringen ut mot spam

(Homel Foods)
Sist oppdatert:
Barne- og familiedepartementet ønsker strengere regler for e-postreklamer, og sender tirsdag ut forslag om å endre reglene for spam på høring.

Det er dagens forbud i markedsføringsloven som skal utvides, ved at det nå forbys å sende elektronisk reklame til fysiske personer uten at mottakeren på forhånd har samtykket.

- Slik markedsføring medfører både uønsket ressursbruk og ergrelse for mottakerne, så det vil være en stor fordel at det blir like regler på dette området i hele EØS-området, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.

I følge ferske tall fra magasinet Business Week, sendes det ut 15 milliarder spam-meldinger hver dag på verdensbasis.

I Norge er det allerede forbudt å sende e-postreklame til forbrukere uten at de på forhånd har samtykket. Ved å innføre begrepet fysiske personer, blir flere beskyttet mot uønsket elektronisk reklame.

For eksempel blir det nå klargjort at arbeidstakere ikke skal motta reklame på jobben. De foreslåtte endringene kommer på bakgrunn av et EU-direktiv.

I henhold til direktivet foreslås også en regel om unntak fra kravet om forhåndssamtykke ved e-postreklame i etablerte kundeforhold.

Forutsetningen er imidlertid at kunden alltid på en enkel og kostnadsfri måte kan frabe seg slik reklame.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere