RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Regjeringen vil kreve inn 21 milliarder i bompenger

I flere av veiprosjektene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har lagt fram legger han opp til at bilistene må betale mer i bompenger enn det selve veien koster.
I flere av veiprosjektene samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har lagt fram legger han opp til at bilistene må betale mer i bompenger enn det selve veien koster. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) foreslår å kreve inn over 21 milliarder kroner i bompenger – to år etter at partiet lovet et bomfritt Norge. – Frp har ingen troverdighet, sier Ap-talsmann.

I valgkampen for snart to år siden lovet Frp at om de kom i regjering skulle landet bli bomfritt. Det har det ikke blitt, skriver TV 2.

Kanalen har sett på veiprosjektene Solvik-Olsen selv har utarbeidet og foreslått det siste året. De viser at det foreslås å kreve inn 2,7 milliarder kroner i bompenger fra norske bilister. I flere av veiprosjektene Solvik-Olsen har lagt fram legges det opp til at bilistene må betale mer i bompenger enn det selve veien koster, ifølge TV 2.

– For det første så viser det at vi har lagt fram veldig mange veiprosjekter. For det andre viser det at stortingsflertallet fortsatt vil ha bompenger. Men hadde du regnet på hva bompengeandelen ville vært på de prosjektene om vi ikke hadde sittet i regjering, så ville bompengene vært enda høyere, sier samferdselsministeren.

Arbeiderpartiet mener Frp har kommet med falske lovnader.

– For oss er det åpenbart at Frp ikke har noen troverdighet i spørsmålet om bompenger lenger. De gikk til valg på å avskaffe bompengene. Dette viser at det var tomme ord, sier transportpolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Eirik Sivertsen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere