RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reglene som endrer kostholdet ditt

Foto: Crestock
Sist oppdatert:
Spiser du frokostblanding som endrer fargen på melken? Det burde du ikke.

(SIDE2): Etter å ha konsultert ernæringsveiledere, leger, kostholdseksperter, mødre og bestemødre og en rekke andre personer som forstår seg på mat, har forfatter Michael Pollan nå kommet opp med en liste som angivelig skal kunne endre måten vi spiser på for alltid.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Boken, som har fått navnet «Food Rules: An Eater's Manual» lister en rekke råd som skal hjelpe oss med å få et sunt kosthold, noen innlysende, og andre hakket mer kreative. Daily Mail gjengir noen av dem:

Ikke spis frokostblanding som endrer fargen på melken
Denne typen frokostblandinger inneholder ofte mengder av tomme karbohydrater og sukker, i tillegg til andre tilsetningsstoffer.

Unngå matvarer din bestemor ikke ville gjenkjent
Det er tusenvis av nye produkter i butikkhyllene som eldre generasjoner ikke har anelse om hva er. Ofte er produktene behandlet og utviklet for å få oss til å ville spise mer av dem, for eksempel ved å inneholde masse sukker, fett og salt. Billig for produsentene, ikke bra for oss.

Spis når du er sulten, ikke når du kjeder deg
For mange har det å spise lite med sult å gjøre. Vi spiser av kjedsomhet, for underholdning eller for å få trøst. Er du ikke sulten nok til å orke et eple, da er du ikke sulten.

Spis farger
Grønnsaker med sterk farge er ofte et tegn på antioksydantinnhold. Men ulike farger gir ulik helsemessig effekt, så spis så variert og fargerikt som mulig.

Unngå mange ingredienser
Jo flere ingredienser som er i en matvare, desto større er sjansen for at den er behandlet. En lang innholdsliste i en oppskrift er derimot ikke det samme, men helt greit.

Unngå ingredienser du ikke vet hva er
E-stoffer og en rekke andre lumske ingredienser på varedeklarasjonen er ikke det beste når du skal ha et sunt kosthold. Selv om mye av det nok ikke er direkte skadelig, så kan det gjøre noe med oss ettersom det er nye tilsetningsstoffer kroppen ikke er vant med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bare spis mat som vil råtne
Jo lengre levetid en matvare har, desto større er sannsynligheten for at den er proppfull av kunstige tilsetningsstoffer og behandlet. Virkelig mat lever - og vil derfor visne hen over tid. Ett av få unntak er honning.

Spis sakte
Det tar som kjent litt tid før magen oppfatter at den er mett. Et triks for å unngå overmetthet er å la gaffelen hvile på tallerkenen mellom hver bit.

Kjøp mindre tallerkener og glass
Jo større porsjonen, desto mer vil vi spise. Forskning viser at personer som spiser av mindre tallerkener, spiser mindre enn andre som spiser av store.

Spis som franskmenn, japanere, italienere eller grekere
Disse folkeslagene har et kosthold som følger tradisjoner, og dette gjør dem ofte sunnere enn dem som følger et moderne, vestlig kosthold som ofte består av mye behandlet mat. Legg merke til hvordan de spiser, ikke bare hva de spiser. Det er begrensede porsjoner og lite fråtsing.

Ikke spis til du er mett
Japanerne har et ordtak som sier at man skal slutte å spise når man er omtrent 80 prosent mett, mens kineserne mener man skal slutte på 70 prosent. Sagt på en annen måte; Ikke spis til du er mett, spis til du ikke lenger er sulten.

Bryt reglene av og til
Å være oppsatt på regler og mat er ikke nødvendigvis positivt for humør og lykkefølelse. Derfor er det beste å ha et avslappet forhold til retningslinjene, og bryte dem av og til. Det ødelegger ingenting så lenge du følger dem stort sett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere