*Nettavisen* Nyheter.

Regler mot ren utpresning

Foto: Erichsen, Jarl Fr. (SCANPIX)

Parkeringsbøter på over 800 kroner er ren utpresning, og det er på høy tid at milliardbransjen reguleres.

22.07.09 08:18

Over tre år har gått siden samferdselsminister Liv Signe Navarsete fikk en rapport fra en arbeidsgruppe med forslag om nye felles regler for alle parkeringsselskaper.

Nå først skjer det noe, og det er på høy tid.

Parkering er nemlig en milliardbransje uten et klart regelverk over hvor mye selskapene kan ilegge i ekstraavgift, og når bukken passer havresekken går det lett galt. I enkelte tilfeller er avgiftene doblet nærmest over natten uten at noen reagerer.

Forslaget som lå på bordet allerede i 2006 hadde med de viktigste punktene: Like regler for private og offentlige p-plasser, like høye bøter og en felles klagenemnd.

Utrolig nok skal saken nå sendes ut til en ny arbeidsgruppe, som får bruke inntil ett år på å vurdere mandatet - og ta sikte på nye regler som ikke skal innføres før i 2011.

I mellomtiden risikerer uheldige bilister skyhøye bøter, om de da ikke gjør som tidligere statsminister Kåre Willoch og nekter å betale hele boten.

Willoch fikk 800 kroner i bot fra City Park, som for øvrig ikke er medlem i Parkeringsklagenemnda. City Park er for øvrig kastet ut fra enkelte plasser i Asker for sin hardhendte håndtering av feilparkerende bilister.

I dag risikerer bilistene ulike bøter alt etter hvilket parkeringsselskap som eier eller driver parkeringsplassen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Johansen, Erik (Scanpix)

- Det bør være en viss orden på parkeringsselskapene. Jeg spør om de tar mer penger enn de burde, sier Willoch til Asker og Bærums Budstikke.

Jussen er også forskjellig. Hos private selskaper er det føreren som er ansvarlig, mens offentlige kan bruke Statens Innkrevingssentral til å heve pengene direkte fra bileier.

Har du eksempelvis lånt bilen til en utlending som bor i Buenos Aires, er du ikke som bileier forpliktet til å betale en privat parkeringsbot.

Et annet problem er at parkering i forbindelse med offentlige tilbud som flyplasser eller sykehus er satt bort til private selskaper.

KrFs programkomité slo tidligere i vinter ned på de høye bøtene ved Ullevaal Sykehus:

- Dagens ordning med skyhøye parkeringsavgifter ved sykehusene er usosial, sa Knut Arild Hareide, leder av KrFs programkomité, til Dagsavisen i vinter.

Norsk Parkeringsforening (Norpark) anslår parkeringsomsetningen til rundt 2,5 milliarder kroner i året.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.