*Nettavisen* Nyheter.

Reklame: - For mye dritt

Foto: (Foto: Asle Bentzen/TV 2 Nettavisen)

- Vi heller altfor mye dritt i fanget til de som ser på reklamefilm til at tilliten opprettholdes. Det sier filmregissør Hans Petter Moland. Han mener bransjen har mistet lekenheten.

09.06.04 15:09

- Vi heller altfor mye dritt i fanget til de som ser på reklamefilm til at tilliten opprettholdes, sier filmregissør Hans Petter Moland til nettstedet Propaganda.

Moland er en veteran i reklamefilmbransjen og han mener bransjen i Norge de siste fem årene har blitt profesjonell, men at det kanskje er blitt for mye av det gode.

- Vi har blitt kjempeflinke, profesjonelle og vi har blitt kvasse til å måle effekten av reklamefilm. Men vi har fjernet oss fra publikum og vi har mistet lekenheten, forteller Moland til nettstedet.

Hans Petter Moland står bak kjente reklamefilmer for selskaper som Laban, Amnesty, Tine, Lotto og Statoil, og har bakgrunn fra de fleste store norske reklamebyråene.

- For at reklamen skal ha optimal gjennomslagskraft må du overraske. Vi leker ikke butikk lenger. Mye av det som har skapt merkevarer har en stor porsjon dristighet. Det er umulig å gjøre reklame til risikofri eksersis, sier Moland.

Det er mottoet han prøver å overbevise norske annonserer på ANFO Annonsørforeningens seminar om reklamefilm.

- Jeg har som prinsipp at det å snakke ordentlig til andre mennesker er mye enklere enn man skulle tro. Men vi glemmer å bruke oss selv som målestokk, sier Moland.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.