RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklame gir økt medisinforbruk

Sist oppdatert:
Reklame for reseptbelagte legemidler øker etterspørselen av slike medikamenter, viser en ny undersøkelse.

EU ønsker at det skal bli lovlig å reklamere for reseptbelagte legemidler direkte forbruker, noe som ikke er tillatt i Norge.

Kun to land tillater markedsføring av reseptpliktige medikamenter direkte til forbruker, USA og New Zealand. Ifølge Tidsskrift for den norske lægeforening, har bruken slik reklame de siste årene økt sterkt i USA og utgjorde 2,7 milliarder amerikanske dollar i 2001. Nå viser en fersk studie at denne type markedsføring øker etterspørselen og også forskrivningen, ofte til tross for legens ambivalens ved behandlingsvalget.

- Dette bekrefter konklusjoner vi kjenner fra tidligere undersøkelser, sier direktør Gro Ramsten Wesenberg i Statens legemiddelverk til Tidsskriftet. Hun mener grensen mellom informasjon og reklame kan være meget vanskelig å trekke.

- Resultatet kan bli at legen presses av pasienten til å skrive ut legemidler når det ikke er nødvendig, eller til å forskrive legemidler som ikke er optimale. Dette styrker vår oppfatning av at informasjon eller reklame for reseptpliktige legemidler fra legemiddelindustrien mot allmennheten kan være uheldig både for pasient og samfunn, sier Ramsten Wesenberg.

Norge har, sammen med flere land i EØS-området, gått sterkt imot EU-kommisjonens forslag om å tillate informasjon om reseptpliktige legemidler for visse sykdommer til allmennheten.

I studien sammenlignet forskerne forskrivning i allmennpraksis i USA, der slik reklame er tillatt, og Canada, der dette ikke er tillatt. I Sacramento (USA) bad 7 prosent av pasientene om annonserte legemidler mot 3 prosent i Vancouver (Canada).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere