RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklame midt i nyhetene

Sist oppdatert:
Nye reklameregler som trådte i kraft fredag kan gi deg en overraskelse midt under nyhetssendingen.

Fredag trådte nye reklameregler i kraft som gjør at nyhets- og aktualitetsprogrammer, dokumentarprogrammer og religiøse programmer kan avbrytes med reklame.

Fiksjonsbaserte serier og programmer kan avbrytes én gang med reklame dersom avbruddet ikke varer mer enn 60 sekunder.

Dette er klart etter at regjeringen i statsråd fredag fastsatte nye regler for reklameavbrudd og identifikasjon av sponsorer i kringkastingsforskriften. Regjeringen ønsker ikke full harmonisering med minimumsreglene for reklame som gjelder i EU, opplyser Kulturdepartementet.

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland (KrF) mener at endringene gir norske TV-selskaper bedre vilkår til å kunne konkurrere med utenlandske aktører samtidig som seernes interesser ivaretas.

De nye sponsorreglene betyr også at kommersielle TV-selskaper kan bruke levende bilder når sponsorer presenteres. NRK kan fortsatt bare bruke stillbilde ved sponsorpresentasjon.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere