Reklame skaffer studenter

Kampen mellom universiteter og høgskoler om studenter blir stadig tøffere. I Sverige er reklame et stadig viktogere virkemiddel i kampen om studentene.

20.08.03 07:02

Potensielle studenter er også blitt et marked, og reklamebudsjettene øker. Siden 1999 har reklamebudsjettene på svenske læresteder gått opp med 50 prosent.

Høgskolene satser først og fremst på annonsering i dagsaviser og oppdatering av egne nettsider, men også fjernsynsreklame er nå en kanal for å nå kommende studenter. Også i Norge er utradisjonelle kanaler tatt i bruk i rekrutteringsøyemed, blant annet har NTNU i Trondheim benyttet kinoreklame som virkemiddel.

Totalt brukte svenske universiteter og høgskoler 75 millioner svenske kroner på reklame i 2002. Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm og Linköpings Universitet ligger på topp med 6 millioner svenske kroner i budsjett, skriver nettstedet Resumé.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.