*Nettavisen* Nyheter.

Reklamebudsjett i tøyler

Norske bedrifter holder reklamebudsjettene i stramme tøyler fortsatt. Selv om selskapene bruker noe mer på annonsering, er det ingen frislepp neste år, ifølge Mediebyråenes Interesseorganisasjon.

20.06.08 11:04

Den siste rapporten, som tar for seg tar for seg januar ut juli, viser en smilende kurve når det gjelder penger brukt på annonser. Medieomsetningen økte med 4,2 prosent, ifølge Mediebyråenes Interesseorganisasjon.

Mai, juni og juli ga et oppsving på ti prosent i bruken av annonsekroner i forhold til samme tid i fjor. Det betyr ikke at reklamebudsjettene blir store og glade.

Både Norske Meierier, Ringnes og Rema 100 varsler om stabile budsjetter, skriver Dagens Næringsliv. Også Norsk Tipping vil holde seg på det samme budsjettet, det vi si rundt 100 millioner kroner i året.

Det kan være et økende marked i mobiltelefonsektoren, men det er for tidlig å si noe sikkert. Telenor Mobil har brukt 100 millioner på radioreklame, fra januar ut august, viser tall fra ACNielsen. Telenor satser på mer reklame i år enn i fjor, men budsjettet for neste år blir det samme.

NetCom bruker mer penger på reklame i år enn i fjor, men budsjettet for neste år er ikke fastlagt.

Derimot vil L'Oréal og Lilleborg Dagligvare satser aggressivt på markedsføring i 2004. Giganten Coca-Cola opplyser aldri om størrelsen på reklamebudsjettet, for ikke å gi konkurrentene noen indikasjoner.

Mediebyråenes Interesseorganisasjon utarbeider statistikk for netto reklameomsetning fordelt på mediegrupper, inkludert Internett. Statistikken er basert på utfakturert omsetning hos de største medieformidlingsbyråene, og tar hensyn til rabatter. Tallene antas å representere 80-90 prosent av merkevareannonseringen i Norge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.