OSLO (Nettavisen): Reklamebyrået Vy Communications i Oslo ble overrasket da de hørte om navneskiftet i NSB-konsernet. NSB og Nettbuss tar navnet Vy og bruker fra 220 til 280 millioner kroner på navneskiftet over en periode på fire år. Nyheten ble kunngjort tirsdag og skal vedtas 22. mars på ekstraordinær generalforsamling i NSB.
- Dette hadde ikke vi hørt noe om, sier daglig leder Fredrik Rommen i Vy Communications til Nettavisen.
- Så det er ikke dere som har fått dette oppdraget?
- Nei.
- Hva tenker dere om NSBs navneskifte?
- Vi har ingen kommentar på dette nå.
Selskapet Vy Communications ble stiftet i 1994. «Hei. Vi er Vy», står det på byråets hjemmeside.

Nå blir NSB latterliggjort på internett
- Har kontaktet flere selskaper
Pressesjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB sier selskapet har kontaktet flere andre selskaper med likelydende navn.
- Jeg tror vi har kontaktet de fleste. Hvis det er flere, får vi ta det på bakrommet, sier han til Nettavisen.
E24 kan melde at hotellkongen Arthur Buchardt hadde tatt Vy-navnet til et leilighets- og hotellprosjekt i Hemsedal, men at de har gjort en avtale med NSB og gir fra seg navnet.
NSB-konsernet samler nå tog- og bussvirksomheten i Norge og Sverige under den nye merkevaren.
Snøhetta: - Forberedt på reaksjoner
Det er selskapet Snøhetta som står bak nyvinningen.
- Vi var forberedt på reaksjoner når en så etablert merkevare som NSB, og Nettbuss, skulle skifte navn, sier direktør i Snøhetta, Martin Haakon Gran. til Nettavisen - og legger til at:
- Forandringer tar tid å venne seg til, og det kommer nok også til å ta noe tid før folk venner seg til navnet og det begynner å vokse på folk. Det er et modig valg, både av navn og en omfattende visuell identitet, som er utenfor kategorispråket.
Snøhetta: - Vi var forberedt på reaksjoner på navnet Vy
- Ikke bekymret for «Why»
Styreleder Dag Mejdell i NSB er ikke bekymret for ordspill.
- Frykter du at Vy kan bli «Why» på engelsk og at det kan by på problemer når NSB ikke går på skinner?
- Nei, det tror jeg ikke at det kommer til å gjøre. Man kan alltid lage ordspill, men vi er ikke bekymret for det, sier styreleder i NSB, Dag Mejdell, til Nettavisen.
Han sier de har gjort en grundig vurdering av navnet.
- Vi mener det har en positiv assosiasjon og er et godt norsk navn.
Mejdell sier mange navn er blitt vraket gjennom den to år lange prosessen.
- NSB er ikke dekkende
På pressekonferansen tirsdag begrunnet han navneskiftet med at Norges statsbaner og NSB ikke lenger er dekkende navn.
- NSB er nå ett av flere togselskaper som konkurrerer om å kjøre tog. Vi eier ikke togene, skinnene, signalanleggene eller stasjonene, men jobber hver dag for å gi kundene våre en god reise. Et nytt navn skal styrke konkurransekraften vår i både tog og buss, ifølge Mejdell.
Vy betyr «utsyn, oversikt, oversyn», som kommer fra franske «voir», som betyr å se.
NSB skifter navn