RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklamefilm bak kinosuksessen

Sist oppdatert:
- Jeg tror en av hovedgrunnene til at norsk film lykkes nå, er at regissørene kommer fra reklamebransjen, sier filmregissør Gunnar Hall Jensen.

Det ble ny besøksrekord på Den store kinodagen den 1. november. Både "Buddy", "Lille Frøken Norge", "Mors Elling" og "Kvinnen i mitt liv" trakk godt med publikum, i tillegg til de utenlandske filmene.

Regissør Gunnar Hall Jensen, som er nettopp hadde premiere med dokumentaren "Gunnar Goes Comfortable", tror reklamebransjen har mye av æren for de høye besøkstallene.

- Hans påstand skal ikke betviles, men det er mer komplekst enn som så. Kanskje de rett og slett bare er veldig flinke? undrer Direktør Vigdis Lian i Norsk Filminstitutt.

Lært film gjennom reklame

Besøket på norske filmer de tre første kvartalene er dobbelt så høyt som i hele 2002. Norsk fim har kommersiell suksess. "Buddy" har definitivt bidratt til det. Hall Jensen mener regissør Morten Tyldum er født av reklamebransjen. Kjetil Lismoen, redaktør i fim- og TV-bransjebladet Rush Print, er delvis enig.

- Morten Tyldum har laget novellefilmer ved siden av reklamefilmen, men man kan se at reklamen har påvirket "Buddy". Han innrømmer selv at det har hjulpet han til bli flinkere til å kommunisere, til å bli tydeligere i fortellingen, sier Lismoen.

- Jeg tror reklamefilm har vært en del av norske filmskaperes hverdag. De har lært seg å lage film gjennom reklamefilm, men årsaken til den kommersielle suksessen er at det finnes en ny generasjon filmskapere som er villige til å lage filmer som er mer tilgjengelige. Det stilles også større kommersielle krav til de som får støtte, sier Lismoen.

Fra Zwart Arbeid til Motion Blur

Flere filmselskap er overlappende mellom film og reklame. Kort- og spillefilmselskapet Happy endings er et datterselskap av reklamefilmselskapet Kraftwerk Productions, der Tyldum er involvert frem til nyttår.

Marius Holst er styremedlem i Produksjon 4 ½, Reklamefilmkompaniet 4 ½ og Spillefilmkompaniet 4 ½. Regissør Pål Sletaune er involvert i disse tre sammen med Holst. 4 ½ står som produsenter av filmen "United", som har hatt gode besøkstall.

Harald Zwart har startet spillefilm- og TV-produksjonsselskapet Zwart Arbeid i Fredrikstad og reklamefilmselskapet Motion Blur i Oslo. Reklamefilmregissør Aleksander Eik debuterte nettopp med "Kvinnen i mitt liv".

- Veldig mange av de som lager spillefilm lager også reklamefilm. Det er en vesentlig inntektskilde. Når de jobber så tett med reklamefilmer, har det helt klart påvirkning. De flinkeste regissørene lager også gode reklamefilmer, de har et mer "i-tiden" uttrykk og treffer ungdommen, som er den viktigste målgruppen for kino, sier Lian.

- I reklamefilmen jobber de med et veldig sterkt visuelt uttrykk og de jobber poengtert, sier Lian. Hun mener det helt klart overføres til spillefilm, selv om faktorer som at regissørene har bakgrunn fra utlandske filmskoler også spiller inn.

- Alle de store filmskaperne lager reklamefilm, sier Lismoen. Også Bent Hamer, regissøren bak "Salmer fra kjøkkenet".

Reklamen preger bildet

- Jeg vil ikke si at reklamen har skylden, men at enkelte av filmene har mer preg av reklameestetikk. Man lærer å være veldig tydelig gjennom reklamefilm. Man må være veldig bevisst det kommersielle ved å nå en målgruppe når man lager reklame, sier Lismoen.

Det har vært en rivende utvikling på norske filmer siden Marius Holst debuterte med "Ti kniver i hjertet", rent kommunikasjonsmessig. Filmen er mindre innadvendte og forteller andre historier.

- Den kommunikasjonen har ikke alle filmskapere alltid vært opptatt av, det har hatt innvirkning. Årsaken til at norsk film har suksess er ikke hvordan filmene ser ut, men hvilke historier man velger å fortelle. "Buddy" og "United" er veldig tilgjengelige i sine historier, selv "Salmer fra kjøkkenet" er jo tilgjengelig på sin måte, sier Lismoen.

Film er mer business

- Det er veldig mye bra nå. Det er kjempespennende. Produsentene kan mer om business også. De kan markedsføring. "Kvinnen i mitt liv" kom i mange kopier og fik stor distribusjon, "Mors Elling" kom på video samtidig, sier Guri Neby Hilland, produsent i Kraftwerk Productions.

Hun mener det finnes to typer spillefilmregissører. De som kommer fra kortfilm og kunsten og de som kommer fra reklamefilm. I kunsten er det et annet krav til tempo og estetikk enn i reklamen. Men veldig mange av Norges dyktigste spillefilmregissører lager også reklame.

- Regissører som har satset først på reklamefilm lærer veldig mye, spesielt teknikk, på veldig kort tid, sier Guri.

Den vanskelige andrefilmen, "Øyenstikker", kom åtte år og atskillige reklamefilmer etter "Ti knvier i hjertet". Hadde ikke Holst laget reklame i disse årene, hadde han ikke hatt kontinuitet som regissør.

- Norsk film greier seg ikke uten reklame. Reklamefilm er jordsmonnet for mange norske filmskapere, han har rett, men ikke helt rett, sier Lismoen, og peker tilbake på utsagnet fra Hall Jensen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere