RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklamefolk tror PR blir viktigere

Sist oppdatert:
En undersøkelse gjennomført blant svenske reklamefolk viser at stadig flere assosierer reklame med noe negativt. Samtidig kommer PR til å vinne plass på bekostning av reklame.

Det er det svenske analyseselskapet Brand Insight som har gjennomført undersøkelsen blant 262 tidligere kommunikasjonsstudenter som alle jobber med reklame, PR, reklamekjøp osv. i dag.

Ifølge Dagens Media assosierer 57 prosent av reklamefolkene reklame med noe negativt, mens kun 25 prosent assosierte det med noe positivt. De er dermed mer negative til reklame enn reklamekjøpere. 39 prosent av reklamekjøperne assosierer reklame med noe positivt. Undersøkelser viser også at folk som lager og kjøper reklame tror på troverdig reklame med humor og mener at PR blir en stadig viktigere kanal.

I undersøkelsen fikk de 262 respondentene assosiere fritt med hva som kjennetegner dagens reklame: "Lik og fortutsigbar" var den vanligste assosiasjonen fulgt av "humor", "kjedelig", "utydelig" og "for mye".

Ifølge Dagens Media ble det også stilt spørsmål om hva som kreves for å nå gjennom bruset i TV-reklamen i 2010. Flest svarte at kombinasjonen humor/underholdning var vikitg, mens ekte/troverdig og etisk ansvarlig også fikk mange stemmer. Sex, vold og skrekk havnet nederst på prioriteringslisten.

De spurte reklamefolkene svarte at de tror PR vil få en stadig viktigere stilling i årene fremover. Også produktplassering og TV-reklame tillegges økt betydning, mens uadressert reklame, DM, telemarketing og dagspresse vil få mindre betydning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere