*Nettavisen* Nyheter.

Reklamemarkedet ned to år på rad

Reklamemarkedet i Norge falt i 2002 for annet år på rad. Fallet stoppet imidlertid mot slutten av året. Dessuten var internettannonsering et lyspunkt, med kraftig vekst

19.05.08 01:16

For annet år falt reklamemarkedet i Norge med rundt 7 prosent, viser statistikk fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).



Trenden bedret seg imidlertid utover høsten. Ved halvårsskiftet var fallet på hele 11 prosent. I desember var det isolert sett en fremgang på 2 prosent.



Korrigert for utvikling i konsumprisindeksen var reklameomsetningen 5,7 prosent lavere i 2002 enn i 1997, melder MIO.



- Vi tror nok 2003 vil bli litt bedre enn 2002, men mye avhenger nok av konjunkturutviklingen og den internasjonale politiske situasjonen, sier daglig leder Roar Sletner i MIO.



Når det gjelder de enkelte mediegruppene, er avis fortsatt størst, men opplever et fall på 11,8 prosent til 1,89 milliarder kroner.



TV er nummer to, uendret på 1,75 milliarder kroner.



Ukepresse, fagpresse og radio faller, mens internett, kino og utendørsreklame stiger.



Mest øker internett, med 39,2 prosent. Men det absolutte nivået er fortsatt beskjedent, på 110 millioner kroner.



Statistikken viser omsetningen som går gjennom de ledende formidlingsbyråene i Norge, etter rabatter. Dette omfatter langt fra all annonsering i Norge. Tallene gir likevel en god indikasjon på merkevarereklame, men ikke pårubrikkannonser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag