*Nettavisen* Nyheter.

Reklamestunt kunne endt i tragedie

Foto: (Ubisoft)

Væpnet politi rykket ut da bandasjert mann veivet en pistol mot publikum.

19.04.10 13:28

Det er ikke alltid medieselskapenes vurderingsevne samsvarer med ønsket om oppmerksomhet. Et PR-stunt i forbindelse med lanseringen av actionspillet «Splinter Cell: Convicition» kunne fått dramatiske følger da væpnet politi rykket ut fredag kveld i byen Auckland på New Zealand, skriver avisen New Zealand Herald.

Hendelsen fant sted i et populært utelivsområde, utenfor baren Degree. En skuespiller leid inn av Ubisofts mediebyrå vinglet rundt med en plastikkpistol og bandasjerte hender. Ifølge et vitne avisen har snakket med, ble det ropt «han har en pistol», og de rundt 20 menneskene som satt på utsiden av baren stupte ned bak bordene.

LES OGSÅ: Topp fem idiotiske pressestunt

Væpnet politi kom raskt til stedet, og oppfattet situasjonen før det ble løsnet skudd. Politiet oppdaget likevel ikke at pistolen var falsk før de fikk tatt den fra skuespilleren, og var ikke imponerte over reklamestuntet.

- Vi anser slike typer stunt for å være svært ubetenksomme, og er alvorlig bekymret for at liknende situasjoner en dag kan ende i en tragedie, sier operasjonsleder Ben Offner til avisen.

Ubisofts mediebyrå på New Zealand hadde leid inn et ekstert firma for å gjennomføre stuntet, men beklager utfallet, og sier at det var «enkelt og greit markedsføring som gikk galt».

To personen fikk en advarsel av politiet etter hendelsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.