*Nettavisen* Nyheter.

Reklamevekst indikerer bedre tider

Reklamemarkedet tar seg opp etter en tung periode. Dette pleier å være en god indikator på konjunkturene i næringslivet. Avis tar markedsandeler igjen, til glede for blant andre Olav Mugaas i Aftenposten

19.05.08 01:07

Statistikk fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) viser en vekst i annonseringen i norske medier på 4,2 prosent til 2,76 milliarder kroner i løpet av årets første syv måneder.



- Vi har sett denne utviklingen i de tre siste månedene, uttaler daglig leder i MIO, Roar B. Sletner.



- I alle de år jeg har vært i dette gamet, har medieomsetningens vekst eller fall vært en av de beste indikasjoner på den fremtidig konjunkturutvikling, sier Sletner videre.



- På mange måter avspeiler utviklingen i mediemarkedet bedriftenes optimisme eller pessimisme for fremtiden, og i så måte er det svært hyggelig å fastslå at det i de tre siste måneder har vært en vekst på over 10 prosent i forhold til i fjor, sier han.



De to store kanalene er avis og TV. Tidligere i år tapte avisene andeler til TV, og TV passerte avis som den største kanalen, men de siste månedene har avis kommet tilbake, og tatt førsteplassen igjen.



Den største veksten kommer imidlertid for internett-annonsering, som er 54 prosent høyere enn i fjor.



Statistikken omfatter annonsering som er formidlet gjennom mediebyråer som er med i MIO. Dette omfatter ikke rubrikkannonser, og heller ikke all merkevareannonsering, men det gir en god indikasjon på den siste kategorien.



MIOs Mediebarometer januar til juli

Dagspresse -0,5 %


Ukepresse/magasiner 1,3 %


Fagpresse -16,7 %


TV 6,0 %


Radio 3,4 %


Internett 53,8 %


Kino -5,4 %


Utendørs/plakat 14,3 %


Andre medier 41,5 %



Totalt 4,2 %

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.