Rekordår for spillbransjen

Til tross for at interessen for nye spill til Xbox og Playstation 2 var på vikende front, ble det et rekordår for den amerikanske spillbransjen i fjor. I år ventes ytterligere løft

19.05.08 00:18

Det ble et nytt rekordår for den amerikanske spillbransjen i 2005. Omsetningen økte til 10,5 milliarder dollar, eller 70 milliarder kroner. Ifølge Financial Times er dette et løft i omsetningen på 6 prosent, og litt bedre enn det tidligere toppåret 2002. Tallene inneholder imidlertid ikke salget av spill til PCer.



Løftet i spillomsetningen kom til tross for at salget av spill til stasjonære spillkonsoller har bremset opp. I fjor falt spillsalget til Xbox, Playstastion og andre spillkonsoller med 12 prosent. Bakgrunnen er at flere av brukerne venter med å kjøpe nye spill til den nye generasjonen spillkonsoller er på plass.



På slutten av fjoråret ble, som kjent, Xbox 360 presentert, som representerer en nytt løft på spillsiden. I løpet av 2006 kommer også Sony og Nintendo med nye produkter, og bransjen tror dette vil løfte spillindustrien markert i år.



I løpet av fjoråret var det de håndholdt spillkonsollene som reddet veksten. Salget av spill til denne typen maskiner var i fjor på 1,4 milliarder dollar, eller 9,3 milliarder kroner. Gameboy Advance sto for hele 52 prosent av fjorårssalget til de håndholdte konsollene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.