RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rekordrater for stortankere

Sist oppdatert:
I løpet av morgenen har det igjen blitt satt raterekorder i Midtøsten for VLCC'ene. Det er nå gjort en slutning på worldscale 162,5
Det er den 1993-bygde Orient Jewel som nå er sluttet på rekordraten ws 162,5 for en reise fra den Arabiske Gulf til Brasil. Skipet skal laste 260.000 tonn den 29. november.

På timecharterbasis gir denne raten godt over 100.000 dollar pr. dag, og dette er ikke langt unna historisk rekordnivåer for VLCC-markedet.

En skipsmegler iMarkedet har snakket med i morges melder at det nå er fem VLCC-laster i markedet for lasting i begynnelsen av desember, mens detkun er to VLCC'er ledige for samme periode.

- De forsøker derfor å splitte lastene på suezmax'er, men det finnes omtrent ikke ledige suezmax'er heller, suezmax-rederne kvoter nå worldscale 200 for å ta laster fr aGulfen til Østen, sier tankmegleren.

I går endte ratene på ws 150, men ifølge en rapport fra DnB Markets sa rederne etterhvert nei til ws 155 utover kvelden i går. Det ble tilsammen gjort åtte VLCC-slutninger i Gulfen frem til i går kveld.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere