Rekyl i stortankratene

Stortankmarkedet og da spesielt VLCC-markedet fikk en kraftig rekyl i rater og aktivtet sist uke, og sentimentet ser positvt ut fremover i det vinteresesongen er i anmarsj

19.05.08 00:45

VLCC-markedet har vært preget av laber aktivitet de siste ukene, men sist uke tok det seg kraftig opp. Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport ble det gjort over 30 VLCC-slutninger i den Arbaiske Gulf i løept av uken.



- Raffineriene er ferd med å begynne og se forbi høstens vedlikeholdssesong og mot vinteren. Behovet for å dekke opp amerikansk råolje tapt til orkaner har også spilt en rolle, med en betydlig mengde tonnasje på vei vestover, bemerker Bassøe i rapporten.



Bassøe tror ikke OPECs beslutning om å heve kvotene vil ha noen betydning utover ytterligere å styrke redernes sentiment.



Ratene skjøt også i været igjen sist uke, og i helgen ble det sluttet vestover fra Gulfen på ws 105, opp 25 punkter fra uken før. Raten tilsvarer omkring 79.00 dollar pr. dag på timecharterbasis.



Østover er også ratene kraftig opp, det sluttes nå på ws 110, også det opp 25 punkter. T/C-raten ligger på 67.800 dollar pr. dag. Basseø ser nå 33 ledige VLCC'er for lasting i Gulfen de neste 30 dagene.



Det har også strammet seg til fra Vest-Afrika til USA og ratene steg fra ws 107,5 til 122,5, som gir 77.600 dollar pr. dag.



Suezmax-markedet har foreløpig fortsatt den rolige trenden med visse svekkelser i ratene. Ratene har falt 10 punkter til ws 142,5 på strekningen Vest-Afrika til østkysten av USA, og gir nå knappe 43.000 dollar dagen. I det Indre Middelhav er ratene ned fra 145 til 132,5 som gir 48.000 dollar dagen.



Den siste uken oppgang i VLCC-ratene har også fått opp temperatur i forwardmarkedet hvor fjerde kvartal kontrakten har steget 10,4 punkter til ws 143. Det har også vært en tilsvarende oppgang for første kvartal 2005-kontrakten.



Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.