RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rekyl i tankmarkedet

Sist oppdatert:
VLCC-markedet har kommet tilbake for fullt den siste uken etter nedturen i forbindelse med det kinesiske nyttåret.
Spesielt den siste uken har ratene vist en sterk utvikling etter at bunnen ble nådd på omkring worldscale 100 fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen. Ved inngangen til helgen var ratene tilbake på ws 155, opp 35 poeng for uken. På timecharterbasis tilsvarer raten 110.000 dollar pr. dag.

- Optimistiske redere har motstått fristelsen til å gi seg gjennom en periode med lav aktivitet og med rater som ikke har falt videre, har befrakterne rushet for å dekke seg opp for tidlige marslaster, noe som har resulterte i betydelige rateøkning over det hele, skriver skipsmeglerhuset P.F Bassøe i sin ukentlige markedsrapport.

Tilgangen på ledige skip på kort sikt er stram, og Bassøe forvener at krigen mellom rederne og befrakterne vil fortsette denne uken med fokus på lastevolumer og –datoer.

Vestover fra gulfen har ratene steget fra ws 85 til ws 110, noe som gir t/c-rater på 90.000 dollar pr. dag.

Fra Vest-Afrika til US-gulf har ratene steget noe mer moderat fra ws 120 til 135, og dagraten ligger på 93.200 dollar.

Suezmax-markedet har også merket oppturen i VLCC-markedet med en viss rekyl i ratene. Bassøe skriver imidlertid at de forventer at ratene kan komme under press dersom aktiviteten ikke tar seg opp. Det sluttes nå på ws 215 i det indre Middelhav, opp 15 poeng. Det gir rater på 104.000 dollar pr. dag. Fra Vest-Afrika til USA ligger raten på ws 200, som gir en dagrate på 70.000 dollar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere