RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rens kroppen med riktig mat

(Foto: Colourbox)
Sist oppdatert:
Du trenger på ingen måte å sulte deg med en drikkekur.

(SIDE2): De fleste av oss har fråtset i god mat og drikke i julen og mange har tanker om bedre vaner for det nye året nå som 2013 snart er over.

For å få en myk og rensende start kan du begynne med å spise så rent som mulig, kutte ut sukker, ferdigmat og gjøre måltidene både enkle og litt mer langsomme.

Helsemagasinet SHAPE.COM gir deg gode tips på veien mot et renere og sunnere nytt år.

REGEL 1

Dropp ferdigmat og spis heller rene råvarer

Istedenfor en blåbærmuffins så spis havregrøt med ferske blåbær! Hvis det du er i ferd med å spise inneholder bare en ingredisens du tenker ikke er bra for kroppen så dropp det. Lag heller en sunnere versjon selv. Tenk at du skal lage mat fra bunnen av. Det er ikke nødvendigvis så mye mer tidkrevende.

REGEL 2

Hold måltidene enkle.

Du trenger ikke en hel haug med ingredisenser for å lage sunn og god mat. Sørg bare for å få med det viktigste; fullkorn, proteiner og sunt fett. For eksempel grønnsaker og reker stekt i sesamolje med brun ris til.

REGEL 3

Spis saktere!

Fokuser på fargen og konsistensen av maten din.

Legg gjerne ned gaffelen eller skjeen mellom bitene. Tygg maten grundig og bruk tid på måltidet.

REGEL 4

Spis til faste tider og ikke la det gå mer enn fire timer mellom måltidene.

Det hjelper til å regulere fordøyelsen på en god måte, apetitten intakt og blodsukkeret stabilt.

REGEL 5

Hør på kroppen.

Spis når du er sulten og stopp å spise når du er mett, ikke stappmett.

ET EKSEMPEL PÅ EN DAGSMENY

Spis tre måltider med ren mat og et mellommåltid. For eksempel:

FROKOST: Havregrøt med økologisk melk eller soyamelk. Topp med skivet eple og hakkede valnøtter.

LUNSJ: Babyspinat med balsamico og italienske urter. Topp med avkjølt rød quinoa, cannellini bønner (hvite bønner) og skivet avokado.

SNACK: Litt honning sammen med gresk yoghurt, en skive banan og hakkede mandler.

MIDDAG: Sauter løk, plommetomater og hakket grønn paprika med extra virgin olivenolje til mørt. Tilsett kyllingbryst eller tofu og server sammen med fullkornspenne.

Se flere eksempler på dagsmenyer på SHAPE.COM

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere