(Sarpsborg Arbeiderblad) Mandag morgen startet det å strømme folk inn på matbutikkene, på leting etter en helt spesiell vare de har sett og hørt om på nettet.
Årsaken til det er at influenser og «bolleelskeren» Oskar Westerlin har lanserte sine egne sjokoladeboller. Bollene blir utsolgt i butikkene landet rundt. Bollene kalles «trippel sjokoglede» og inneholder sjokoladebiter, melkesjokoladeglasur og melkesjokoladedekor.
– Butikknyheten kom på mandag. Selv om vi har vist at den skulle komme inn, hadde vi ikke klart å bestille opp nok, forteller butikksjef ved Kiwi Skjeberg Mirlind Qeli.
Butikken har solgt alt de har fått inn siden mandag, og nå sliter bakerhuset med å levere mer.
– På mandag jobbet jeg overtid, og da hadde vi høy etterspørsel hele dagen og det var hele tiden noen som spurte etter den populære bollen. Det sier kanskje litt om hvor sterk merkevare Oskar Westerlin er eller har, forteller Qeli videre.
Satte på vekkerklokka i ferien
De gode vennene Mesor Murad (10) og Leo Kruse (11) var tidlig oppe onsdag morgen for å sikre seg de populære bollene. Guttene var innom Kiwi Skjeberg for å kjøpe bollen både mandag og tirsdag, men da var de utsolgt.
De viste at det kom ny levering onsdag, og at de måtte være raske om de skulle få tak i den.
– Jeg satt oppe klokken 7 i dag tidlig, og ventet klar på at kompisen min Mesor skulle våkne. Jeg sendte han meldinger til han til slutt våknet og fikk hoppet på sykkelen og møtt meg slik at vi kunne ta følge til butikken, sier Leo Kruse.
Leo innrømmer at han var oppe nesten hele natten, fordi han gledet seg så mye til å smake bollen.
Guttene forteller at de på sosiale medier følger med på influenseren Oscar Westerlin som er ansiktet til bollene.
– De er overalt på sosiale medier, så jeg måtte bare teste den, forteller Mesor.
Leo sikret seg syv boller, men mens Mesor kjøpte fire. Grunnen til at de kjøpte opp så mange er fordi de vet at de kommer til å bli fort utsolgt, og at de har planer om å fryse ned. Guttene forteller at de synes synd på de som vil ha men ikke har fått tak i de, og at de føler seg veldig heldige som fikk tak i den.
Prisen på bollen er 18,90kr.
Guttene gir bollen en terningkast 6
Reklamerer på sosiale medier
I Sarpsborgs største Kiwi-butikk går også bollen unna som varmt hvetebrød.
– Vi skjønte ganske tidlig at dette kom til å ta av, så vi i bestilte inn et par hundre stykker som kom mandag. Vi tenkte at det i utgangspunktet var mye, men de forsvant ganske radig. Vi tok inn 150 nye tirsdag, og det ble tomt før lunsj. Derfor bestilte vi 500 til onsdagen, men nå er bakeriene fått så store bestillinger at de jobber på spreng, forteller Øyvind Sæle Larsen, butikksjef på Kiwi Grålum
Han forteller at med nylanseringer slik som denne, er det vanskelig på vite hvor mye fart en slikt produkt vil få.
– Mitt inntrykk er at dette har det tatt helt av. Han har vært flink til å dele litt her og der og har en god del følgere som garantert har lyst til å teste ut. Vi ser det også er en overvekt av unge som ønsker bollene, som muligens har blitt påvirket av influenseren, sier Larsen videre.
– Jeg har også sett at noen har lagt ut bollene til en ganske stiv pris på finn.no. Dette synes jeg er litt spesielt, da dette er en dagsfersk vare, avslutter han.
Kunne solgt mer
Til tross for at butikkene er utsolgt landet over, tror kiwi butikkene i Skjeberg og Grålum at salget hadde vært betydelig større, dersom det ikke hadde vært vinterferie.
– Vi hadde nok solgt mange flere, om det ikke var vinterferie. Det blir spennende å se hvordan salget vil være etter vinterferien, og når alle som er nysgjerrige har fått testet den ut, legger Øyvind Sæle Larsen, butikksjef på Kiwi Grålum til.
– Jeg skulle ønske vi fikk den inn når det ikke var vinterferie, da hadde jeg klint til enda mer. Men man lærer av det også, sier han.
Sto i kø før åpningen
Butikksjef ved Kiwi Skjeberg angrer også på at han ikke bestilte flere ved første bestilling.
– Jeg tenkte at de fleste hadde ferie og andre ting å gjøre, også sa det «boof» så var alle borte. Jeg fortalte at det var førstemann til møllen dagen etter vi solgte ut mandag, og da sto det folk utenfor butikken kl. 7. for å få tak i bollen, forteller Mirlind Qeli, butikksjef på Kiwi Skjeberg.
– Det er vilt hvor mye sosiale medier har å si for markedsføring. Jeg kan ikke huske å ha hatt noe som har vært så populært som dette, som det har vært like mye «blest» om, legger Qeli til.
Qeli legger til at folk løper mot produktet når de kommer inn i butikken, og nesten jubler når de får tak i den.
Kiwi Grålum har også opplevd at folk har kommet ved 7 tiden for bollene
Butikksjefen Øyvind Sæle Larsen på Grålum, forteller at det åpenbart er en vilt stor «snakkis», og vekket interesse. Han forteller at når et produkt blir snakket så mye, er det flere som ønsker å teste det for å finne ut mer om hva alle snakker om, og har derfor opplevd kunder som har kommet to minutter etter åpningstid og etterspurt etter bollene.