Resultatvarsel fra Schibsted

Store kostnader rundt søkesatsingen og en resultatsmell på gratisavissatsingen gjør at Kjell Aamot og Schibsted leverer et resultatvarsel i fjerde kvartal.

19.05.08 00:17

Schibsted kommer med et resultatvarsel i fjerde kvartal. Selskapet ser nå et driftsresultat før avskrivninger (EBITA) på 240 millioner kroner.



- Økt innsats på nysatsinger og en svak utvikling mot slutten av kvartalet gjør at konsernets driftsresultat for fjerde kvartal 2005 er lavere enn i samme periode året før. Markedene og den underliggende virksomheten har ellers utviklet seg i tråd med det som tidligere har vært kommunisert, heter det i en melding fra Schibsted-ledelsen.



I meldingen skriver Aamot at det foreløpig estimatet for driftsresultat før goodwill og andre inntekter og kostnader (EBITA) for kvartal 2005 er på 240 millioner kroner. I samme periode i 2004 hadde konsernet et driftsresultat (EBITA) på 301 millioner kroner.



Tap på Sesam og gratisaviser

Det er Schibsteds satsing på søkesatsingen Sesam og gratisavisen 20 minutter som trekker ned tallene i fjerde kvartal.



20 Minutter viser en resultatendring på svake minus 60 millioner kroner i fjerde kvartal 2005 sammenliknet med samme kvartal året før.



- Bortfallet av den sveitsiske virksomheten utgjør 34 millioner kroner, mens resten av resultatnedgangen kan tilskrives økte kostnader knyttet til økt opplag og vekstinitiativer, heter det i meldingen.



Schibsted skriver videre at Sesam belaster driftsresultatet i fjerde kvartal 2005 med 33 millioner kroner. Totalt er kostnader knyttet til nysatsinger på 65 millioner kroner i fjerde kvartal, opplyses det.



Aftonbladet best

Schibsteds gjennomgang av de andre mediesatsingen i konsernet viser at svenske Aftonbladet gir beste resultater.



Aftonbladet påvirkes negativt av nysatsinger, men leverer et driftsresultat (EBITA)


på 88 millioner svenske kroner, noe som er ned fra 96 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2004.



- Dette resultatet inkluderer et negativt bidrag fra Teleadress og Hitta på 16 millioner svenske kroner, heter det i meldingen.



VGs driftsresultat falt fra 64 millioner kroner, fra 51 millioner kroner i fjerde kvartal. I samme periode steg driftsresultatet til Aftenposten fra 43 millioner kroner til 75 millioner kroner.



Svenska Dagbladet steg til 7 millioner svenske kroner i fjerde kvartal 2005 fra 6 millioner svenske kroner i fjerde kvartal året før. Annonsetjenesten Finn fikk et resultat på 21 millioner kroner i siste kvartal, mot 16 millioner kroner året før.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.