RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Resultatveksten stoppet for VimpelCom(Ny)

Sist oppdatert:
Russlands neste største mopbilselskap VimpelCom måtte se resultatutviklingen ta en pustepause i fjerde kvartal som følge av store abonnementskampanjer og kostnader
Nytt: Endret estimater fra First Call til Reuters pga. kvalitet

Vimpelcom har lagt frem et nettoresultat på 83,7 millioner dollar, eller 0,47 dollar pr amerikansk ADR. Resultatet var over 30 prosent bedre enne analytikerne hadde ventet ifølge Reuters Research estimater.

I samme periode i 2003 var nettoresultatet på 65,6 millioner dollar, mens det i tredje kvartal i fjor endte på 102,2 millioner dollar.

I tredje kvartal var resultat pr. ADR på 64 cent.

Driftsinntektene endte på 635,6 millioner dollar, opp fra 407,7 millioner dollar i fjerde kvartal 2003 og 602,4 millioner i tredje kvartal i fjor. Det var imidlertid ventet 620,8 millioner dollar fra analytikerne. Veksten i forhold til tredje kvartal i fjor var kun på 5,5 prosent.

Driftsresultatet falt fra 210 millioner i tredje kvartal til 172 millioner i fjorårets fjerde kvartal

Kampanjer og andre kostnader

VimpelCom viser til sesongmessig lavere roaming inntekter og en betydelig reduksjon i snittprisen pr. minutt i fjerde kvartal på grunn av abonnementskampanjer.

Det store kampanjene ledet også til økte totale anskaffelseskostnader i forbindelse med kunderekruttering, tross fall i kostnaden regnet pr. nye kunde.

- Dette slo negativt ut på vår bruttodriftsmargin, nettoresultat og de tilhørende marginene for fjerde kvartal 2004 sammenlignet med tredje kvartal i 2004, skriver VimpelCom i kvartals- og årsrapporten.

Bruttodriftsmarginen falt fra 49,1 prosent i tredje kvartal til 44,7 prosent i fjerde kvartal. Det var ventet at den vilel falle til 41,5 prosent blant analytikerne.

Nettoresultatet ble også dratt ned av økte avskrivninger samt avsetninger til gebyrer, bøter og skatter relatert til skatterevisjonene for 2001 og 2002.

Klar kundevekst

De store kampanjene i fjerde kvartal førte til en økning på drøye 6 millioner kunder, hvorav brorparten ble hentet inn i det regionale nettverket i Russland hvor selskapet har rullet kraftig ut det siste året med nye nettverk og økt dekning.

VimpelCom hadde ved utgangen av 2004 26,58 millioner kunder, inkludert 858.700 i Kazakhstan.

Når det gjelder gjennomsnittlig inntekt pr. kunde falt fra 10,7 dollar i tredje kvartal til 9,10 dollar i fjerde kvartal. Den gjennomsnittlige kundens ringe tid på månedsbasis falt fra 99,4 minutter i tredje kvartal til 97,3 minutter.

Et positivt lyspunkt i måltallene er at anskaffelseskostanden pr. kunde falt fra 14,2 dollar i tredje kvartal til 12,3 dollar i fjerde kvartal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere