*Nettavisen* Nyheter.

Retroperle til Nintendo Wii

Xbox 360-favoritten «Geometry Wars» rocker på Wii og DS også.

29.01.08 12:38

(Spillmagasinet): Noen uker etter at Xbox 360 ble sluppet, var jeg ferdig med de lanseringsspillene som var verdt å spille gjennom og gruet meg til tørkesesongen.

De første månedene av en konsolls liv pleier, som de fleste av dere nok allerede vet, ikke akkurat å bugne over av nye titler.

Mye nytt

Før jeg satt maskinen til side bestemte jeg meg for å gi et par av «Live Arcade»-spillene en sjanse, og plutselig gjorde det ikke noe at de neste storspillene var et par måneder unna. «Zuma», «Bejeweled 2» og ikke minst «Geometry Wars» holdt meg oppe til langt på natt.

Nå har sistnevnte kommet til Wii og DS, og utviklerne hos Kuju har klart å forvandle «Geometry Wars» om til et fullverdig butikkspill. «Geometry Wars: Galaxies» byr blant annet på flere og varierte arenaer, du tjener mer poeng jo flere fiender du skyter uten å dø, og du har ulike typer hjelpere som gjør livet ditt litt enklere.

Like artig

Heldigvis har ikke de nye utviklerne tuklet med selve grunnmekanikken, «Geometry Wars: Galaxies» er like lettspilt, underholdende og utfordrende som Xbox 360-spillet. Kampen mot de mange romvesenene og jakten på stadig flere poeng er veldig avhengighetsdannende.

De fleste grafiske effektene har også funnet veien over, når det står på som verst kommer øynene dine til å be om nåde. Skjermen fylles opp av fiender, heftige eksplosjoner og diverse bølgeeffekter - ofte er bare det å vite hvor skipet ditt er en stor nok utfordring.

Se gameplay-video fra spillet:
(Anmeldelsen fortsetter under videovinduet)

HTML EMBED

Se flere spillvideoer her

Variert

For å bli god i «Geometry Wars» til Xbox 360 trenger du «bare» å mestre et fåtall teknikker og så gjenta de i det uendelige, noe ihvertfall jeg synes ble kjedelig etter en stund. «Geometry Wars Galaxies» løser dette ved å by på varierte arenaer og enda flere typer fiender.

I tillegg til store rektangler (som i 360-spillet) skal du blant annet kjempe i mindre rektangler, labyrinter, og diamantformede arenaer. Det høres kanskje ikke så mye ut, men de fleste krever at du benytter ferdighetene dine på andre måter og lærer deg nye teknikker. Slik hindrer Kuju «Galaxies» i å bli ensformig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Kontrollproblemer

Dessverre har spillet noen svin på skogen - i tillegg til at noen av hjelperne kjapt blir litt for effektive, henger ikke den for meste veldig gode kontrollen alltid helt med. Spillet har trøbbel med å plukke opp små bevegelser, noe som innimellom fører til at du ikke får drept fienden(e) som er på vei mot deg og dør.

DS-versjonen, som byr på akkurat det samme innholdet som Wii-utgaven, sliter ikke med kontrollen, men lider under det at hastigheten er mye lavere. Takket være dette er det lettere å holde oversikten over hva som skjer og spillet er mye enklere, noe som igjen fører til at det blir ensformig

En ny Wii-favoritt

Bortsett fra den innimellom ikke helt patente kontrollen og noen småfeil, har jeg ingenting å utsette på «Geometry Wars: Galaxies».

Hvis du har lyst på enkel, ukomplisert og avhengighetsdannende underholdning, er dette spillet ditt.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag