*Nettavisen* Nyheter.

Retten til å være stygg

«Vær stygg 2007» er slagordet til reklamekampanjen for TV-serien «Ugly Betty».

22.12.06 10:53

(SIDE2:) 3. januar har «Ugly Betty» premiere på TVNorge og sjelden har en lansering vært så godt timet. For i USA sparker ABC 30. desember i gang en gedigen reklamekampanje for serien. Plakater av Betty skal henges opp med påskriften «Be Ugly 2007».

Hensikten med kampanjen er - foruten å trekke nye seere - å promotere en positiv holdning til unge jenter. «Vær ekte, vær smart, vær lidenskapelig, tro mot deg selv og vær stygg. TV-serien setter søkelys på utseendefokus og retusjering av bilder.

Seriens hovedperson er moteassistenten Betty Suarez. Hun er på langt nær så glamorøs som de pene menneskene magasinet hun jobber for setter på trykk. Problemet er bare at de vakre menneskene som de trykker bilder av ikke eksisterer. «Ugly Betty» har i snitt hatt utrolige 14 millioner seere i høst i USA.

- Ironien er at denne jenta blir oppfattet som stygg, sier seriens produsent Silvio Horta til USA Today. - Men når du blir kjent med henne er hun egentlig vakker.

Kampanjen er siste innslag i debatten om syltynne modeller som unge jenter bombarderes av i dag. Blant annet har Dove kastet seg på med reklamekampanjen Campaign for Real Beauty.

LES MER:Se modellen bli reklamepen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.