RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Retter søkelyset mot produsentene i ny kampanje

Sist oppdatert:
Med Virtual Garden på laget har Sosial- og helsedirektoratet i dag lansert en ny antirøyk-kampanje. Denne gangen retter de søkelyset mot tobakksindustrien.

Det vakte mye oppsikt sist gang Sosial- og helsedirektoratet kom med en kampanje mot røyk. Den australsk-produserte kampanjen illustrerte lunger til en røyker og bildene var ganske groteske.

Denne gangen har direktoratet satset norsk og fått med seg Geelmuyden.Kiese og Virtual Garden til å stå for PR- og informasjonsarbeidet.

Også denne gangen er det sterke virkemidler som tas i bruk og Virtual Garden har rettet søkelyset mot tobakksindustrien. I informasjonen fra direktoratet heter det at det er en industri som tjener penger på et lovlig, men skadelig produkt. Halvparten av kundene vil dø av produktene de selger når produktene brukes som forutsatt.

- Det er påfallende hvor lite informasjon tobakksindustrien selv ønsker at forbrukeren skal få om blant annet innholdet i tobakksproduktene og helsefarene ved produktene. Sosial- og helsedirektoratets nye kampanje er derfor rettet mot tobakksindustrien med fokus på avhengighet, produktmanipulasjon og uetisk markedsføring i et globalt perspektiv, sier direktør Bjørn-Inge Larsen i Sosial- og helsedirektoratet.

Gjennom syv informasjonsfilmer beskriver de industriens markedsføringsmetoder og de de mener er øgner og produktmanipulasjon. Ifølge direktoratet er budskapet og vinklingen i denne kampanjen ulik vinklingen i forrige kampanje, men er likevel i tråd med strategier som har vært brukt i internasjonale kampanjer.

Kampanjen oppfordrer den enkelte til å bruke forbrukermakten ved å slutte å kjøpe produktene til tobakksindustrien.

- Vi ønsker å tilby hjelp til de som ønsker å slutte. Hver film vil derfor henstille folk til å ringe Røyketelefonen 800 400 85 eller kontakte legen sin, sier Larsen.

Kampanjen vil blant annet bestå av tre filmer som skal vises på fjernsyn fra og med onsdag 29. oktober og fire kinofilmer som vises fra og med 3. november. I tillegg vil direktoratet lansere en webside spesielt rettet mot ungdom.

Løgner

Ammoniak

Verden

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere