Riksadvokaten samtykker til ny Scandinavian Star-etterforskning

Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo - Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo - Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn. Foto: Løchen, Per (Scanpix)

Riksadvokaten godtar at politiet åpner ny etterforskning i Scandinavian Star-saken. Riksadvokat Tor-Aksel Busch anser seg ikke inhabil.

27.06.14 14:04

Riksadvokaten imøtekommer dermed Oslo-politiets anmodning. Ansvaret for etterforskningen legges til politimesteren i Oslo.

«I tillegg skal politiet sette seg i forbindelse med to navngitte sakkyndige for nærmere vurdering av om det bør gjennomføres ny utredning av brannen i 300-seksjonen på Y-bor dekk på Scandinavian Star ca. kl. 14 – 15 den 7. april 1990. I så fall skal de to engasjeres som sakkyndige for å utføre en slik utredning. Hensikten er å gi svar på om denne brannen var en separat brann uavhengig av hovedbrannen, som startet ca. kl. 02:05 samme dag, eller om den oppsto som en følge av denne», heter det i en pressemelding fra Riksadvokatembetet.

Samtidig understreker førstestatsadvokat Harald Strand at verken riksadvokat Tor-Aksel Busch eller Oslo politidistrikt er inhabil i saken. Det er derfor ingen grunn til at saken skal etterforskes av andre enn Oslo politidistrikt. (©NTB)

Scadinavian Star-ulykken
* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo - Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste var nordmenn.

* Brannen startet trolig ved 2-tiden natt til lørdag 7. april.

* Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

* I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

* Stiftelsen Etterforskning Av Mordbrannen Scandinavian Star har på frivillig basis arbeidet med å etterforske brannen.

* De har konkludert med at inntil ni av mannskapet sto bak dødsbrannen, og at det dreiede seg om forsikringssvindel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.