Rimi-sjef ga ansatte sparken etter julebord

Foto: Helle Nilsen (Nettavisen)

Butikkeieren mente de to ødela stemningen på julebordet.

(Bergensavisen) Det holdt ikke i retten. Nå er Rimi-sjefen fra Bergens-området dømt for usaklig avskjed.

Han må betale en mannlig og en kvinnelig eks-ansatt til sammen 350.000 kroner kroner. Summen inkluderer økonomisk tap, oppreisningserstatning og saksomkostninger.

Det var i januar i fjor at mannen som driver en Rimi-butikk i franchise for ICA-gruppen i Bergens-området arrangerte julebord for sine ansatte.

Balkong-krangel
Utpå kvelden satte to medarbeidere i 20-årene seg ut på en balkong og ble sittende lenge å prate.

Andre kolleger reagerte og trodde de baksnakket dem, noe som ikke var tilfellet.

De ble flere ganger bedt om å komme inn fra balkongen. «Det oppsto en opphisset situasjon der aktørene ble så høyrøstet at de «ødela» resten av julebordet», heter det i dommen fra Gulating lagmannsrett.

Julebordet ble avsluttet tidligere enn planlagt.

Dommerne tar ikke stilling til hvem som har skyld i at julebordet gikk i vasken, eller hva som ble sagt eller gjort.

Det er butikkeierens håndtering av saken som står sentralt.

Bedt om å beklage
Da den ene ansatte kom på jobb første dag etter julebordet, ble han bedt om å beklage, noe han ikke følte han hadde behov for.

Deretter ble han bedt om å gi fra seg nøklene til butikken og gå hjem: «Du har ingenting mer der (i forretningen) å gjøre», var den klokkeklare beskjeden.

Den kvinnelige ansatte fikk beskjed om å finne seg en annen jobb.

Begge oppfattet seg avskjediget.

Rimi-sjefen har benektet at han avskjediget de to eller hadde tanker om å gjøre dette.

– Det jeg gjorde, var å gi dem anledning til å tenke seg om, forklarte han i retten.

Advokaten hans, Kjell-Asbjørn Helland, bekrefter overfor BA at hans klient er av den oppfatning at de to ansatte sluttet frivillig.

- Ikke ryddig og profesjonelt
Lagmannsretten slår fast at selv om Rimi-sjefen ikke mente å gi dem sparken, har han ikke gjort nok for å rydde av veien de misforståelser som var oppstått og som han selv hadde ansvaret for. Arbeidsgiver har ansvaret.

– Selv for en liten bedrift må det forventes at en situasjon som den foreliggende blir behandlet mer ryddig og profesjonelt, heter det i dommen.

Helland vil nå gå gjennom dommen med sin klient før de tar stilling til hva som skal skje videre.

Rimi-sjefen har én måned til å bestemme seg på for om dommen skal ankes til Høyesterett.

Les flere saker fra Bergensavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.