Gå til sidens hovedinnhold

Ringnes vant pris for satsing på sukkerfri brus

Ringnes ble kåret til årets produsent av Pepsi, mye av grunnen var selskapets innsats for å få forbruket over på sukkerfri brus.

- Hele verden er opptatt av å få ned sukkerbruken, derfor vekker det oppsikt i hele verden hvordan vi i Norge har klart å drive forbruket vekk fra sukkerholdig brus til sukkerfri brus, sier administrerende direktør i Ringnes, Anders Røed til Nettavisen.

Ingen andre steder i verden

Han forteller at det ikke er noen andre steder i verden hvor man har skiftet så fort på så kort tid.

- Rundt 55 prosent av oss drikker sukkerfri brus. For kun ti år siden var det kun 35 prosent. Så vi har hatt et vanvittig skifte på kort tid.

- Norge har det største markedet for sukkerfri brus, det finnes ingen andre steder i verden hvor forbrukerne velger de sunne alternativene i like stor grad, hevder han.

80 prosent sukkerfritt

Han forteller videre at rundt 80 prosent av Ringnes sitt alkoholfrie sortiment er sukkerfritt. Norge er et foregangsmarked som viser at det går an å gjøre et skifte på kort tid, mener han.

- Men det er forbrukerne som skal ha et klapp på skulderen og æren for denne utviklingen. De har etterlyst sunnere produkter, noe de har fått. Dette viser at det plass til sunnere alternativer, mener han.

- Merkelig med en avgift på sukkerfrie alternativer

- Videre skal vi satse på utvikling av sukkerfrie varianter. De fleste innovasjoner vi kommer med er og skal være sukkerfrie. Vi tror veksten vil være der fremover.

Røed forteller videre at den omstridte sukkeravgiften ikke kommer til å stoppen en eventuell videre satsing på sukkerfrie alternativer.

- Det er litt merkelig med en avgift på sukkerfire produkter, og vi tror at dette oppleves som ulogisk hos forbrukerne. Avgiftsøkningen på 42 prosent har bidratt med en økning i grensehandelen, sier han.

Kommentarer til denne saken