*Nettavisen* Nyheter.

Risikabelt å spille voldsspill

Hva og hvor ofte du spiller kan påvirke bruken av alkohol, øke antall sexpartnere og gi dårligere selvbilde, hevder forskere.

09.02.09 15:51

(Spillmagasinet): En studie blant universitetsstudenter i USA viser en sammenheng mellom hyppigheten og typen dataspill som spilles og bruken av alkohol og narkotika, antall sexpartnere, fattigere personlige forhold og dårligere selvbilde, skriver Reuters.

- Dette betyr ikke at hver person som spiller dataspill har lavt selvbilde eller at han eller hun vil bli en narkotikamisbruker, sier professor Laura M. Padilla-Walker ved Brigham Young-universitetet i Provo i Utah til nyhetsbyrået.

Kan spille en rolle

- Funnene indikerer imidlertid at spilling kan utgjøre en del av flere negative utfall, i alle fall for noen segment av befolkningen, forklarer professoren.

Sammen med et forskerteam har Padilla-Walker studert tilbakemeldinger studenter har gitt på frekvens og type spill som spilles samt internettbruk over en periode på tolv måneder. 500 kvinnelige og 313 mannlige studenter i 20-årene har deltatt i undersøkelsen.

Skarpe kjønnsforskjeller

Det skal dessuten være stor forskjell på spillevaner blant kvinner og menn.

Undersøkelsen viser at menn spiller tre ganger så ofte som kvinner, og åtte ganger så ofte spiller menn voldelige spill.

Unge menn bruker dessuten internett oftere til underholdning, pornografi og å lese nyheter. Kvinner rapporterte at å sjekke e-post og gjøre skolearbeid var viktigst.

Sex og voldsspill hører sammen

De negative konsekvensene rammet imidlertid uavhengig av kjønn og studien viser at det er en klar sammenheng mellom hyppig spilling og mer hyppig bruk av alkohol og narkotika.

Det påvises også en sammenheng mellom voldsspill og sex. Tilsynelatende har personer som oftest spiller voldsspill flere sexpartnere og lavere kvalitet på personlige forhold.

Satans sudoku

Voldsspill er ofte gjenstand for debatt i mediene, særlig i USA. Industriens største syndebukk er actionspillet «Grand Theft Auto».

Da seksuelle minispill ble oppdaget i voldsspillet «Grand Theft Auto: San Andreas» eskalerte den såkalte «hot coffee»-skandalen fra grin på nesa til akutt imperativ moralisme i USA og store deler av resten av verden, og fikk storpolitikere som Hillary Clinton til å fordømme spillet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Spaltist Janice Turner i avisen The Times trekker den lenger og mener dataspill er samfunnsfiende nummer en.

Hun mener at den økende populariteten til underholdning hindrer kvalitetstid med familien i samfunnet, og peker ut dataspill som samfunnsfiende nummer en.

- Spill er Satans sudoku, kokain for hjernen. Selv de verste tegneseriene eller dårligste såpeoperaene lærer barn om holdning, historie, drama, humor, livet. Når de spiller dataspill blir barn plassert i en mentalt lukket fengsel, koblet til de onde utviklernes hjerner.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Nintendo)

- Voldsspill påvirker barn

En får mene hva en vil om Turners høyst subjektive uttalelser, men også fra mer sobert hold hevdes det spesielt barn kan la seg påvirke av voldsspill.

Dette er konklusjonen doktor i filosofi, Kevin Kieffer og Jessica Nicoll kom frem til etter å ha gått gjennom 20 år mer forskningsmateriale fra American Psychological Association.

Til grunn for konklusjonen la de blant annet en undersøkelse som viste at barn som spilte voldelige spill i en kort periode oppførte seg mer aggresivt umiddelbart etterpå.

I den andre undersøkelsen de brukte som eksempel hadde lærerne til elever i 8. og 9. klasse som ofte spilte voldsspill rapportert at disse elevene var mer fiendlige enn andre, oftere havnet i slåsskamper og ikke klarte seg så godt akademisk.

Kieffer la også merke til at barn som spilte voldsspill viste en tendens til å etterlikne handlingene til sine spillfigurer.

Store spørsmåltegn

- Men spørsmålet er alltid hvor lenge barna lar seg påvirke. Varer det ut dagen, til neste uke eller et helt år? sier Kieffer til nettsiden Gamespot.

Ifølge Kieffer holder det ikke bare å etablere en sammenheng mellom vold og voldspill. Forskere må gå dypere og finne roten til de voldelige utbruddene.

- Vi må kikke på personligheten til mennesker som spiller slike spill, som er mest tiltrukket av dem eller som ikke spiller dem kun for moro skyld. Er det noe med disse menneskene som spiller disse spillene som antyder fremtidige handlinger vi bør være bekymret for? spør Kieffer.

Padilla-Walker mener resultatene av undersøkelsen er et utgangspunkt for fremtidig forskning og sier at bruk av spill og internett må analyseres kontinuerlig for å gi en bedre forståelse av påvirkning på helse og utvikling blant unge mennesker.

På forsiden av Spillmagasinetfinner du flere gode saker om spill.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag