RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Risikerer straff etter skatte-sms

SMS-REKLAME: Det var en slik reklamemelding som både Forbrukerombudet og daglig leder Hans-Martin Martinussen i ADAM nå sjekker lovligheten i.
SMS-REKLAME: Det var en slik reklamemelding som både Forbrukerombudet og daglig leder Hans-Martin Martinussen i ADAM nå sjekker lovligheten i. (Privat)
Sms-tjenesten reklamerte for skattesøk via sms. Nå risikerer selskapet å måtte betale.

Søketjenesten ADAM, med daglig leder Hans-Martin Martinssen i spissen, er et av selskapene som tilbyr skattesøk på sms. Etter at skattelistene for 2013 ble lagt ut i oktober, sendte selskapet ut en rekke reklame-sms med ordlyden:

«Hva tjente de eller vennene dine i fjor? La ADAM finne det ut for deg, helt anonymt! Send SKATT NAVN til 2326».

Nå har Forbrukerombudet mottatt 17 klager fra personer som mener de har mottatt slike reklame-sms uten å ha godkjent dette på forhånd.

I tillegg har selskapet sendt ut reklame-sms uten å oppgi prisen på tjenesten. Noe som også strider med regelverket.

Daglig leder Hans-Martin Martinssen sier at selskapet nå undersøker saken.


- Krever samtykke
- Det er et krav at man skal ha gitt samtykke før noen sender en slik sms, sier juridisk direktør Frode Elton Haug til Nettavisen.

- Dette har 17 forbrukere, som mener at de aldri har gitt et slikt samtykke, klaget på. Både manglende samtykke og manglende prisopplysning er det aktuelt å følge opp overfor firmaet, sier Haug.

Prisen på tjenesten var 45 kroner, men dette sto ikke i sms-en.

Haug sier at det kan bli aktuelt å gi firmaet et overtredelsesgebyr. Han poengterer at de ennå ikke har tatt kontakt med firmaet og at firmaet selv vil få muligheten til å svare på anklagene. Hvis det viser seg at firmaet har sendt ut såkalt «sms-spam», vil de kunne få et gebyr.

- Overtredelsesgebyr for bruk av sms-spam har brukt å ligge på mellom 50.000 og 150.000 kroner, sier Haug.

- Klar over reglene
- Vi er veldig klar over reglene, men en pågående sak med Forbrukerombudet kjenner jeg ikke til. Dette er det første jeg hører om det, sier daglig leder, Hans-Martin Martinussen i søketjenesten ADAM til Nettavisen.

- På generelt grunnlag kan jeg si at vi har et ansvar og det følger vi, og så må vi være åpne for at det kan ha skjedd en teknisk eller menneskelig feil. Videre undersøkelser vil fortelle oss mer om saken.

- Hva med manglende prisinformasjon i sms-en?

- Dette er noe vi må sjekke videre. Vi har ikke fått gjort en juridisk vurdering av den saken, men hvis det har skjedd en feil så skal vi være de første til å beklage det, sier Martinussen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere