MARIDALEN: I juni skrev Nordre Aker Budstikke om konflikten mellom syklister og bilister i Maridalen. Opprettelsen av veiskulder fra Brekke og innover Maridalsveien har vært en prioritert politisk sak i bydelen i mange år. Men Bymiljøetaten går inn for en «separat gang-/sykkelvei med bredde fem meter kombinert med delvis innsnevret kjørebane» – kun fra Brekke til Hammeren – og tidligst byggestart i 2014/15.
Del på Facebook
Nestleder i byutviklingskomiteen, Tone Tellevik Dahl (Ap) uttrykte overfor Nab den gang liten forståelse for sendrektigheten.
Krever handling
Også Rødt er lei somlingen.
– Jeg er redd for at alternativet som nå er til utredning ikke bare blir tidkrevende å få avklart, men heller ikke kommer til å bli noe av. Så vidt jeg forstår har man valgt å prøve å få regulert sykkelvei, noe som kan vise seg å bryte med kulturlandskapet og verneplanen, framfor at man får på plass en sykkelskulder, sier Rødts 1. kandidat til BU, Fredrik V. Sand, som mener forholdene på den mye brukte Maridalsveien i dag er livsfarlige.
– Siden Arbeiderpartiet har signalisert at de ønsker dette tidligere enn kommunens anslag, håper vi dette er noe vi kan samarbeide om etter valget. Rødt vil ta initiativ til å få på plass en løsning. Da vil det selvfølgelig være en fordel hvis vi får et nytt flertall i byen og bydelen, sier Sand.
Les også: Bystyrerekandidat vil ha sykkelskulder som fanesak.
Les mer om valget i Nordre Aker her!
MER OM SYKKEL I NORDRE AKER:
SV lagde "sykkelfelt" i påvente av miljøgate i Grefsenveien
