Gå til sidens hovedinnhold

Rødt til angrep på luksusyachtene: - Staten betaler for luksusforbruket til Norges rikeste

Rødt mener de rikeste står for store deler av klimagassutslippene. Frp mener de bare er misunnelig på de som lykkes.

TJUVHOLMEN (Nettavisen): - Mens vanlige folk får økte avgifter får rikfolk subsidierte luksusyachter, sier førstekandidat for Rødt Buskerud Linn-Elise Øhn Mehlen.

Hun mener det er et problem at flere i større grad opplever klimapolitikken som lite rettferdig. En rapport fra Fremtiden i våre hender, viser at de 10 prosent rikeste husholdningene slipper ut dobbelt så mye Co2 som gjennomsnittet.

Til tross for at de rikeste slipper ut betraktelig mer, blir regningen fortsatt fordelt på alle.

Les også

Fersk rapport viser at Norge er en av verstingene når det kommer til tiltak som forverrer klimakrisen

Staten betaler for de rikeste

Luksusbåtene bak Mehlen illustrerer godt hvordan enkelte bruker fritiden på å kjøre rundt med kjøretøy som gir ut mye klimagassutslipp.

Dersom man skal oppnå en bred folkelig oppslutning rundt miljøpolitikken, mener Mehlen det er viktig at alle bidra.

- I dag er det mange som tenker at miljøpolitikk er mest for de som har god råd og som bor i byene. De rikeste kan kjøpe seg ut av dugnaden, mens den store regningen sendes til de fattige, sier Mehlen til Nettavisen.

Rødt har som mål å redusere både klimagassutslippene og ulikhetene samtidig. Dette ønsker de å gjøre gjennom konkrete avgifter på luksusforbruk, gjerne innenfor transport som yachter og privatfly.

Skatte luksusforbruket

Helt konkret ønsker Rødt å gjeninnføre motorbåtavgiften som regjeringen valgte å fjerne i 2014. Den gikk ut på at de som hadde fossile motorer i båten måtte betale en avgift.

Rødt ønsker å gjeninnføre en progressiv motorbåtavgift, der tanken er at de store båtene skal betale høyere avgifter, slik at de med mindre båter ikke skal bli like berørte av avgiften.

Les også: Full splid om utslippsfrie soner i Oslo: – MDG prøver å ta livet av bilen

Samme tankegang ønsker de å innføre i elbil-politikken.

- Vi har sett at elbil subsidiene har funket veldig bra, og at flere velger å kjøpe elbil. Likevel blir det litt bakvendt for oss, når du får elbil-fordeler når du kjøper de dyreste og største elbilene, sånn som de dyreste tesla modellen, sier Mehlen til Nettavisen.

- Det er ikke det disse subsidiene er til for. Klarer du å kjøpe disse dyre bilene, så klarer du å betale selv.

Hun mener det er rart at staten skal betale for luksusforbruket til Norges aller rikeste. Derfor må vi finne ut hvordan de rikeste, som slipper ut aller mest, kan bidra mer til klima, understreker Mehlen.

Les også

EUs grønne superpakke vekker oppsikt: Venstre og MDG jubler

- Basert på misunnelse

Stortingsrepresentant for Frp Christian Tybring-Gjedde, sier til Nettavisen at økonomisk vinning er en avgjørende motivasjonsfaktor for å lykkes og mener Rødt sin argumentasjon er basert på misunnelse.

- Rødt legitimerer en kamp mot mennesker som har lykkes økonomisk. Den er basert på misunnelse, uten tanke for at rikdommen og bruken av penger som de viser til skaper innovasjon, kreativitet, ambisjoner og utvikling på alle plan. sier Tybring-Gjedde til Nettavisen.

Les også: Slik vil MDG endre bilpolitikken i Norge: - Det haster fordi vi ligger bak skjemaet

Han legger til at økonomisk vekst er noe som gjør hele befolkningen rikere, ikke bare enkeltmennesker. Vår oppgave som politikere er å legge til rette for at flere kan lykkes, ikke ta fra de som har, understreker Tybring-Gjedde.

- Rødt har som utgangspunkt at alle penger i realiteten tilhører staten og at det er politikernes privilegium å disponere og dele de ut til «verdig trengende». Selvsagt etter at politikerne selv har forsynt seg grovt av pengene, sier Tybring-Gjedde til Nettavisen.

Ulikhetsperspektivet i klimadebatten

Rødt-politikeren er ikke overrasket over kritikken fra Frp.

- Det er kjente toner fra høyresiden med å trekke inn misunnelse når det blir snakket om noe politisk konkret. Vårt utgangspunkt er at de aller rikeste i Norge er de som forurenser mest, men regningen sendes likt ut til alle, sier Mehlen til Nettavisen.

Hun legger til at forslaget om motorbåtavgiften er et lite, men konkret forslag, på hvordan klimakrisen også kan løses med mindre ulikheter.

- Vi må ha med ulikhetsperspektivet inn i klimadebatten, for ellers vil nok flere føle at det de gjør for å redde miljøet er forgjeves. Folk ser at de som slipper ut aller mest, ikke er med på å bidra nok, understreker Mehlen.

Vet du hva du skal stemme til høsten? Ta Nettavisens partitest: