Gå til sidens hovedinnhold

Rødvin har inntatt valgkampen

Ulik etikett, samme innhold.

(SIDE2): Løvebakkens rødgrønne og Løvebakkens blåblå er fylt med samme 2010 Bordeaux-vin, og lanseres i disse dager på Vinmonopolet.

Etikettene er henholdsvis røde og grønne, og blå, altså én til hvert regjeringsalternativ. Rundt bildet av Stortinget og løvene er det printet navn på stortingsrepresentanter.

Første vin med alkoadvarsel
Det er ingen politiske budskap på etikettene, men det hindrer likevel ikke vinene fra å være revolusjonerende. Løvebakken-vinene er Norges første med alkoholadvarsler på baketiketten, og de lyder som følger:

«Vin er sterkt avhengighetsskapende og kan ved overdrevent inntak føre til alvorlige og permanente helseskader».

«Viktige avgjørelser bør både i forkant og etterkant av stortingsvalget tas i edru tilstand».

- Vi håper og tror at både myndigheter og forbrukere vil ønske dette tiltaket hjertelig velkommen. Det føles riktig at vi som norsk vinimportør setter fokus på at overdrevent inntak av alkohol kan ha negative konsekvenser, og at vi ikke bare snakker om de positive sidene ved det å nyte vin. Løvebakken-vinene var ideelle å starte med – i forbindelse med det kommende stortingsvalget i høst settes nå alkoholpolitiske spørsmål på agendaen, og hva passer vel bedre til å ha alkoholadvarsel på baketiketten enn et produkt som har det norske Stortinget på frontetiketten, sier gründer og daglig leder i importfirmaet Excellars, Geir Eikeland, i en pressemelding.

Bruk stemmeretten
På baketiketten av vinene er det også lagt inn en stripe med teksten «Vinen under dette nivået representerer skatter og avgifter», som er plassert nøyaktig der den er på grunnlag av presise utregninger. På Løvebakken-vinene tilsvarer 30 prosent av innholdet det som totalt går til alle ledd i prosessen som fører fram til at forbrukerne til slutt kan kjøpe vinen på sitt lokale Vinmonopol, som produsent, importør og logistikkvirksomhet, mens den norske stat sitter igjen med de resterende 70 prosentene.

- Dette har vi ikke gjort for å implisitt vise tilhørighet til eller ta avstand fra én av de to fløyene, selv om dette nivået kanskje kunne ha vært både lavere og høyere om den ene eller den andre hadde fått bestemme. Vi synes bare at det er interessant å tydeliggjøre hva som ligger i produsent- og importørleddet, og hvor stor den totale pengestrømmen til staten er, sier Geir Eikeland og understreker at vinprosjektet er gjort for moro skyld.

Vinen kommer fra Château Marquet la Paillerie i den lille byen Blaye, er laget på hovedsakelig Merlot med litt Cabernet Sauvignon i en svært god årgang fra Bordeaux, og beskrives som en bløt, fyldig og fruktig vin med god struktur og mye smak.

Salget av vinene skal overvåkes gjennom sommeren, og til høsten skal en vinner kåres. Løvebakken-vinene er begge tilgjengelige i Vinmonopolets bestillingsutvalg til en veiledende utsalgspris på 129,90 kroner.

Les også:

Reklame

Black Week: 10 superkupp du bør sjekke ut